DVD Review: Hot Seat

Genre: Actie,

Speelduur: +/- 95 minuten

Regisseur: James Cullen Bressack

Acteurs: Mel Gibson, Kevin Dillon, Shannon Doherty, Eddie Steeples, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Sommige regisseurs zijn voorbestemd om sterke verhalen te verfilmen, anderen voelen zich als een vis in het water in het blockbustergenre, en nog andere regisseurs zwemmen hun hele carrière in de vijver van de B-film. James Cullen Bressack is zo een regisseur. Na actiefilms met Steven Seagal en Bruce Willis, maakt hij nu eentje met Mel Gibson.

Gibson doet nog wel wat meer als generieke B-actiefilms, maar dit is nu zo een typische B-actiefilm. De opzet is relatief simpel: een ex-hacker die nu als IT'er werkt op een klantendienst wordt vanop afstand gegijzeld om rijke bankiers te hacken, en dat alles met een drukgevoelige bom onder de kont van zijn bureaustoel. Falen = boem. Qua verhaal valt er dus niet zoveel te rapen en voor dit soort films is dat natuurlijk helemaal niet nodig. We willen gewoon wat actie zien, oneliners horen en geëntertaind worden. Kortom: wat wij typisch omschrijven als een degelijke actiefilm voor een druilerige avond door te komen.

Dat is wat Hot Seat wel is. Een generieke actiefilm die gewoon doet wat hij moet doen voor het doelpubliek. De vertolking van van Kevin Dillon stelt wel wat teleur. Hij overtuigt niet echt als angstige hacker die met een bom onder zijn kont moet doen wat van hem gevraagd wordt en sommige oneliners komen er nogal gekunsteld uit. Mel Gibson aan de andere kant doet het iets overtuigender, samen met Eddie Steeples. Het is een duo met een leuke chemie en ze brengen wat humor in het verhaal. Niets hoogstaand, maar het mag er nu en dan tussen. De actie... is minimaal. Het draait meer om spanning van of de bommen al dan niet ontploffen en Gibson en Steeples' personages die ze moeten ontmijnen. Degelijke stuff, zonder meer.

Hot Seat is geen bijzondere actiefilm. Het hoort thuis in het rijtje typische B-actiefilms die de regisseur al maakte met onder meer Bruce Willis en Seagal. Gibson brengt echter iets meer dan die eerste twee en de chemie met Steeples is tof. Echt een degelijke spannende film.

7/10