DVD Review: Hope Gap

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- *96 minuten

Regisseur: William Nicholson

Acteurs: Annette Benning, Bill Nighy, Josh O'Connor, Aisha Hart, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands,

Het huwelijk is iets precair. Soms blijven mensen té lang samen. Omdat ze de tijd die ze samen hadden niet willen weggooien, omdat ze hopen dat de passie terug komt bovendrijven, soms gewoon omwille van het gemak en gewoonte en ook kinderen zijn een reden om samen te blijven. Maar wat als dat allemaal wegvalt?

Dan krijg je het verhaal van Hope Gap. Een verhaal dat best goed gebracht wordt; maar dan vooral door het acteerwerk van Bill Nighy. Hij vertolkt de gelatenheid van Edward enorm goed. Geen grote emotionele uitbarstingen, maar een rustige vastigheid, een gelatenheid die hij heel sterk in zijn personage naar voren brengt. Dat staat in schril contrast met zijn vrouw Grace, die de hele film maar wat staat te schreeuwen. Dat is niet echt de schuld van Annette Benning. Haar personage Grace krijgt gewoon te weinig om het lijf om echt een sterke vertolking neer te zetten.

De reden na dertig jaar huwelijk? De zoon is oud genoeg en Edward heeft een ander. Dat zorgt voor spanningen tussen hem en zijn zoon en een hele hoop drama. Maar er zit zelfs een grappig momentje in, van Edward zijn nieuwe vlam. Er zit dus wel wat variatie in de film, maar Bill Nighy moet de film toch wat dragen met zijn vertolking, omdat al de rest van de film wat te slap is. Iets te eenvoudig, iets te monotoon qua filmwerk en zijn tegenspeelster kan geen weerwerk bieden met een goede vertolking omdat het gewoon geen goed uitgeschreven personage is. De film weet dus niet altijd de juiste snaren te raken om er een goede huwelijkscrisisfilm van te maken.

Bill Nighy draagt de film Hope Gap, laat dat duidelijk zijn. Het verhaal gaat er - ondanks enkele sterke en een luchtig moment - wat te monotoon door en Grace is een verschrikkelijk personage. We begrijpen waarom Edward weg gaat. Echt slecht is het nooit, maar er zijn betere films over huwelijkscrisissen.

6/10