DVD Review: Honeyland

Format: DVD Genre: Drama, Documentaire Speelduur: +/- 87 minuten

Regisseur: Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov

Acteurs: Hatidze Muratova, Nazife Muratova, Hussein Sam, Ljutvie Sam

Beeld : 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Turks Ondertitels: Nederlands

Label: Contact Film

Er zijn héél veel dingen die we in onze wereld vanzelfsprekend nemen. We gaan naar de winkel en alles ligt daar ter onzer beschikking. Maar over sommige producten weten we niet welke wereld of drama's daar achter schuilgaan. Neem nu honing bijvoorbeeld. Echte honing, geproduceerd door bijen is een heerlijk product. Maar ook daar gaan menselijke drama's aan vooraf.

Drie jaar, drie jaar lang hebben Tamara Kotevska en Ljubomir Stefanov vertoefd in Macedonië, en het verhaal gefilmd van de laatste vrouwelijke bijenhoeder in Europa. Eentje die niet opgeslokt werd door multinationals. Dat levert een hard, maar ook emotioneel mooi en realistisch relaas op van het leven van Hatidze en Nazife Muratova. Er wordt niets opgesmukt of in scène gezet. De harde realiteit van het zoeken naar bijenkolonies, het oogsten van honing en voor een habbekrats die honing op een ver marktje verkopen doen heel wat nieuwe inzichten binnendringen. Maar de makers focusten niet alleen op dat, maar ook op de emotionele binding van de vrouw met haar beroep en hoe haar passie haar leven beheerst.

Maar het heeft wel iets schrijnend, hoe ze levensgevaarlijke kliffen bewandeld op zoek naar kolonies en na een dag oerhard werken teruggekeerd naar een veel te klein huisje waar haar bedlegerige moeder haar dagen doorbrengt. Het heeft ook iets mooi, omdat ze immer met een lach rondloopt en blij is dat ze haar passie kan uitoefenen. Ondanks de overhangende tristesse is het vooral heel mooi om te zien hoe mensen elk strootje vastgrijpen om hun leven beter te proberen maken en proberen te overleven. De regisseurs hebben met deze documentaire een prachtig stukje menselijk verhaal vastgelegd dat terecht overladen werd met prijzen. Een stuk menselijk verhaal dat verdient bekeken te worden.

Honeyland is een opmerkelijke documentaire. Enerzijds omdat de makers zolang hebben doorgebracht in Macedonië, anderzijds omdat het een heel gedetailleerd werkstuk is dat geen deel van het verhaal spaart. Wanneer ze prijzen in ontvangst namen werd er gewag gemaakt van een meesterwerk en eigenlijk is dat geen onterechte lof.

9/10