DVD Review: Herself

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 93 minuten

Regisseur: Phyllida Lloyd

Acteurs: Clare Dunne, Molly McCann, Ian Lloyd Anderson, Cathy Belton, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertitels: Nederlands

Huishoudelijk geweld, het is en blijft ook in deze moderne tijden een probleem. In veel gezinnen vallen er klappen, die voor de buitenwereld verborgen blijven. Soms blijven mishandelde echtgenotes - of echtgenoten - ook gewoon bij hun agressor, omdat het leven alleen en met kinderen gewoon heel erg moeilijk is. Dat is ook het verhaal waarover 'Herself' gaat.

In Herself leren we Sandra kennen, een vrouw die van haar dochters houdt en er een fijne tijd mee heeft. Althans, dat is wat de eerste momenten van de film ons tonen. De regisseur kiest ervoor een mooi tafereel tussen moeder en dochters te tonen om dat onmiddellijk te contrasteren met de kilheid en boosheid van de vader wanneer ze thuiskomen. Het verschil tussen buiten en tussen de vier muren van haar woning kan niet groter zijn. Dat maakt een grote impact waar je als kijker snel mee gaat leven met Sandra en haar dochters. Op dat vlak doet de film het erg goed om het verhaal uit de doeken te doen. Wanneer Sandra de stap maakt om te vertrekken en in het circuit van sociale woningen terecht komt, wordt je als kijker met de neus op de feiten gedrukt hoe moeilijk het is om onderdak te vinden wanneer je het moeilijk hebt.

Dat is iets dat uit de realiteit gegrepen wordt, want de huizenmarkt is niet liefdevol voor een alleenstaande moeder met kinderen. En het circuit van sociale huizen is hardvochtig. Maar de film toont ook menselijkheid en hoop wanneer Sandra hulp krijgt van bepaalde mensen om iets uit te bouwen en haar leven op het rechte pad te krijgen. De les dat je de hoop niet moet opgeven en anderen weer moet vertrouwen is iets wat de film goed overbrengt. Naast die uitstekende uitbouw van het verhaal wordt er goed geacteerd en komt alles waarachtig over. Geloofwaardig. Dat maakt van Herself een uitstekend verhaal dat interessant is om te zien ontwikkelen.

Herself is een boeiende film over een nog altijd actueel onderwerp als huishoudelijk geweld. De film contrasteert de liefde van de moeder voor haar kinderen en de gemeenheid van de vader op een sterke manier, maar houdt ook hoop tijdens het verhaal, waardoor het een boeiend kijkstuk wordt.

8/10