DVD Review: Happiest Season

Format: DVD Genre: Drama, Komedie Speelduur: +/- 98 minuten

Regisseur: Clea DuVall

Acteurs: Kristen Stewart, Mackenzie Davis, Mary Steenburgen, Victor Garber, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Spaans Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels

Extra's: Bloopers, Verwijderde Scènes

Label: Sony Pictures Home Entertainment

Elk jaar schieten de Kerstfilms als paddenstoelen uit de grond en ook de voorbije feestperiode was dat niet anders. Al was het wel raar om al die families samen te zien feesten, terwijl de wereld op dat moment geen Kerst mocht vieren met familie. Maar er zaten hartverwarmende films bij. Happiest Season is qua release de vreemde eend in de bijt, want Pasen is in aantocht, terwijl deze film verschijnt.

Deze Kerstfilm gaat over meer dan alleen familie of romantiek, zoals de meeste Kerstfilms wel zijn. Deze film gaat ook over geaccepteerd worden en jezelf kunnen zijn. Harper en Abby vormen al een tijdje samen een koppel, maar de twee vrouwen zijn nog niet samen naar een familiefeest geweest en Harper heeft zelfs nog niet verteld aan haar familie dat ze samen is met een vrouw. Dat is dus al genoeg voer voor een mogelijk interessante film. Vergis je niet: het mag dan wel wat meer thema hebben dan de doorsnee 'jingle bells, jingle bells, jingle bells rock' film, maar het blijft vooral een feel good-film die niet al te veel zijn best doet om diepgang te hebben.

Toch is het wat beter als de doorsnee Kerstfilm. Enerzijds omdat Kristen Stewart, in de rol van Abby, nog eens toont dat ze meer kan spelen dan een nors kijkend mooi kopje, en anderzijds omdat het verhaal en de spanningen goed worden opgebouwd. De chemie tussen Stewart en Mackenzie Davis (Harper) zit ook wel meer dan snor. Ze spelen goed samen en vormen een geloofwaardig koppel. Al zijn er ook minpuntjes aan de film, zoals de kerstclichés die zich blijven opstapelen en familiebanden die in elke Kerstfilm wel ongeveer hetzelfde zijn. Maar deze film is béter dan het gros van de genrefilms en dat is al heel wat.

Happiest Season is een wat vreemde eend in de bijt in maart, om uit te komen wanneer de Paashaas uit zijn holletje gaat huppelen, maar het brengt ons toch nog een leuke film met een goede Kristen Stewart en wat andere thema's binnen de anders generieke Kerstfilms.

8/10