DVD Review: H4Z4RD

Genre: Actie, Drama

Speelduur: +/- 84 minuten

Regisseur: Jonas Govaert

Acteurs: Dimitri Vegas, Frank Lammers, Jeroen Percival, Monic Hendrickx, Jeniffer Heylen, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DD 5.1 | Vlaams Ondertiteling: Nederlands, Vlaams

De Vlaamse film heeft de laatste jaren in een dipje gezeten, maar met de film Zillion in de bioscoop, lijkt de Vlaamse film weer een absolute hit vast te pakken te hebben. Een andere film die er potentieel goed uitzag, was H4Z4RD, van de getalenteerde regisseur Jonas Govaert. Kan Dimitri Vegas zijn acteerdroom kracht bijzetten in de hoofdrol als Noah?

Noah is een typische man die houdt van gepimpte auto's. Hij heeft echter ook een vriendin en een dochtertje, maar het wordt al snel duidelijk dat die relaties op het spel worden gezet omdat hij door vrienden wordt overtuigd een gevaarlijk jobje aan te nemen waarvan ze hem wijsmaken dat het makkelijk wordt. Natuurlijk loopt dat volledig scheef en ontaard de film in een snelle trip met veel geweld, maar de film is best op een toffe manier samengesteld. De snelle cameraregie en bewegende beelden passen bij het onderwerp en Jonas Govaert toont na Welp nog eens zijn regiekwaliteiten in een langspeelfilm. Dat was ook al acht jaar geleden.

De film draaft dus door aan een hoog tempo en geeft de kijker amper rust. Dat is meestal een minpuntje, maar nu misschien niet. Deze film zou niet baten bij 'rust'. Dit verhaal - dat voor de rest wat mager is - moet vooruitgaan. Anders valt het magere verhaal des te harder op. Maar de muziek, de regie, het tempo, ... Het zorgt voor een coole kijkervaring. Ook de verschillende personages zijn absurd en vrij goed gespeeld. Frank Lammers, die ontplofte na Undercover, Lammers speelt met Kludde heen heerlijk personage, net zoals Jeroen Percival een geweldig marginale en grappige neef speelt van Noah. Die laatste wordt vertolkt door Dimitri Vegas. De man heeft een acteerdroom en krijgt hier de kans, maar speelt Noah vrij vlak en zonder enige diepgang. We gaan de man niet afschrijven, maar hij maakt hier geen goede beurt, en dat als hoofdrolspeler. Gelukkig is de film eclectisch genoeg om er niet teveel last van te hebben.

Dimitri Vegas stelt teleur, maar de rest gelukkig niet. Op een mager verhaal na, is H4Z4RD gewoon een coole, snelle kijkervaring met goede regie- en muziekkeuzes. Geen topfilm, maar wel eentje die de massa zal entertainen. En dat is wat film moet doen.

7,5/10