DVD Review: Grosse Freiheit

Regisseur: Sebastian Meise

Acteurs: Franz Rogowski, Georg Friedrich, Thomas Prenn, ...

Beeld: 1.85:1

Taal: DD 5.1 en 2.0| Duits

Ondertitels: Nederlands, Frans

Label: Imagine Film

De dagen dat mensen die verliefd worden op andere mensen van hetzelfde geslacht en niet hand in hand kunnen rondlopen zonder gestraft te worden, is gelukkig voorbij. Toch is het niet altijd zo geweest en zijn er nog altijd losers die geweld plegen op homoseksuelen die hun liefde openbaar tonen. Maar ooit kon je zelfs in Europa in de gevangenis belanden om die liefde te tonen.

Het verhaal van Grosse Freiheit is eentje die gaat om het homoseksueel zijn in post-oorlog Duitsland. Duitsland is bevrijd van het juk van de Nazi's, maar homoseksuelen zijn daarna een tijdje niet vrij geweest. Hetzelfde geslacht liefhebben was strafbaar en dat ondervindt Hans, die in de cel belandt, net omwille van zijn seksuele voorkeur. Zowel het onderwerp als de periode waarin het zich afspeelt is beladen, maar de regisseur weet het op een goede manier aan te pakken. Respect voor het onderwerp, terwijl hij toch een goed verhaal weet te creëren.

Hans heeft het in de cel niet makkelijk, en kent homohaat, maar weet toch vriendschappen te smeden. Zelfs met Viktor, een veroordeeld moordenaar. Franz Rogowski speelt de rol heel erg goed. Klein, niet te uitbundig en weet zo de stereotiepen uit zijn vertolking te houden. Belangrijk, want als de stereotiepen belicht werden, zou de impact van het verhaal en de personages onderling helemaal anders zijn. Slecht zelfs. Die val weten acteur én regisseur te vermijden, waardoor je een interessant verhaal krijgt dat, ondanks enkele minder interessante scènes, toch boeiend weet te blijven.

Dat gevangenisstraffen omwille van je seksuele voorkeur in Europa pakweg 60 jaar geleden nog kon, is hallucinant. De film schetst daar een goed beeld van en kent sterke vertolkingen, een goed verhaal en een strakke regie met respect voor het onderwerp.

8/10