DVD Review: Force of Nature

Format: DVD Genre: Actie Speelduur: +/- 95 minuten

Regisseur: Marc Roskin, e.a.

Acteurs: Mel Gibson, Kate Bosworth, Emile Hirsch, Stephanie Cayo, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Ondertitels: Nederlands

Elk genre heeft wel zijn goede films, of films die dienen als guilty pleasures. Denk maar aan het genre van rampenfilm, maar ook die van heistfilms. Twister en Tower Heist zijn twee voorbeelden binnen die genres. Maar een filmstudio dacht: 'als we nu eens het genre van heist- en rampenfilms in een blender gooien? En dat met een snuifje Mel Gibson bestrooien? Dan krijg je Force of Nature.

Wat doet Mel Gibson in deze film? Wel, hij is een hulp behoevende oude man die niet geëvacueerd wil worden uit zijn appartemensgebouw tijdens een niveau vier orkaan. Euh...? Jep! Toegegeven: het is wat grappig dat Gibson een hulpbehoevende man speelt, om uiteindelijk de politie bij te springen wanneer er een heist gebeurd. Eentje door een misdaadbaas, nog wel leuk gespeeld door David Zayas, die hij kent omdat een vriend van hem op het politiebureau onderzoek doet naar de misdadiger. Jep, de hulpbehoevende Gibson is een oud-agent en dat levert wel wat leuke scènes op.

Want welke hulpbehoevende oudere man heeft een heel wapenarsenaal op zijn appartementje, bijvoorbeeld? Ray dus wel. We moeten toegeven: op elk vlak is Force of Nature best wel een entertainende film. De actie zit goed, David Zayas is een sterk gecaste misdaadbaas en qua beeldvorming is deze film best wel knap. Wat meer is: Gibson is heel erg goed en amusant. Emile Hirsch heeft eigenlijk de hoofdrol, als agent die te midden de orkaan en het evacueren in een heist van 55 miljoen rolt, maar Gibson steelt toch de show. Die elementen samen zorgen voor een film die best wel goed is, zeker als we praten over de categorie 'B'-films.

Voor een B-film heeft Force of Nature best wel een goede cast en dat levert dan ook op. De film is qua actie erg goed, Mel Gibson is zowaar in vorm en de film verveelt geen enkel moment. Toch wel een van de verrassingen van het najaar.

8/10