DVD Review: Fire Will Come

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 85 minuten

Regisseur: Oliver Laxe

Acteurs: Amador Arias, Benedicta Sanchez, Inazia Abrao, Elena Mar Fernandez, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Galicisch, Spaans Ondertiteling: Nederlands

Label: Contact Film

De plekken op deze aardbol die nog helemaal onaangeroerd zijn door de moderne wereld, zijn wellicht héél erg schaars te noemen. Laat staan dat er nog inheemse bevolkingsgroepen zijn die ontsnappen aan de globalisering. In Fire Will Come vertelt regisseur Oliver Laxe een verhaal over een onaangeroerd stukje land dat bedreigd wordt...

Het verhaal van Fire Will Come is tweeledig. Het begint immers allemaal bij de terugkeer van Amador. De man werd destijds veroordeeld voor brandstichting en het dorp ziet hem liever niet terugkeren. Zijn moeder wél, want ze heeft hulp nodig met het vee. Zijn verhaal wordt op een rustig tempo verteld, en de vertolkingen lijken authentiek en waarachtig. Waar Amador zich opnieuw probeert te integreren, lijkt dat te mislukken wanneer er opnieuw brand uitbreekt, en er meteen naar hem gewezen wordt.

Het wordt wel niet echt een spelletje vingerwijzen, want er is nog een andere verhaallijn die zich afspeelt, namelijk die van de modernisering. De moderne wereld staat aan de voordeur van het ongerepte dorp en bulldozers staan klaar het natuurschoon neer te kegelen. De film is dus een patstelling tussen interne moeilijkheden, en externe gevaren. Een patstelling die door de regisseur heel goed in banen wordt geleid. Het is wel een verhaal dat weinig tempo bevat en hier en daar een dood moment met zich meedraagt, maar het is wel een film die doet nadenken.

Fire Will Come kiest niet de makkelijke weg om er een misdaadverhaal van te maken over Amador, maar brengt een thema over globalisering en externe gevaren voor kleine gemeenschappen. Geen grootse of heel spannende film, maar wel goed gemaakt.

7,5/10