DVD Review: End of Sentence

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 100 minuten

Regisseur: Elfar Adalsteins

Acteurs: John Hawkes, Logan Lerman, Sarah Bolger, Andrea Irvine, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DTS-HD 5.1 | Engels, Ondertitels: Nederlands, Frans

Label: Remain in Light

Het verlies van een dierbare is iets waar iedereen anders mee omgaat. Het rouwproces van elke mens is anders. Als er dan ook nog eens bijkomt dat familieleden een compleet andere levensstijl er op nahouden en de ban tussen familieden gebroken is, wordt het allemaal wel heel erg moeilijk.

End of Sentence is een film die deze zaken uitmuntend naar voren schuift. Frank en Sean verliezen hun respectievelijke vrouw en moeder; Een vrouw die belangrijk was voor beide mannen. Vader en zoon zijn enorm verschillende mensen. Sean iemand die op de rand van het toelaatbare leeft, en Frank die gewoon een brave man is. Ietwat saai. Toch is het in dit figuur dat het sterkste acteerwerk schuift. John Hawkes speelt de man brilliant. Zelfs in scènes waarin Frank geen woord zegt, is Hawkes fenomenaal. De emoties die hij oproept en overbrengt zonder één woord te zeggen en door de manier waarop hij beweegt is geweldig. Hoe belangrijk zijn vrouw was in zijn leven, wordt sterk in beeld gebracht.

De film gaat over in een soort roadmovie, wanneer zijn zoon vrijkomt en ze samen haar laatste wens volbrengen: haar as uitgooien in Ierland. Ze kunnen het helemaal niet met mekaar vinden, en de gebroken en verwrongen band komt goed over tijdens hun gesprekken, waar de verwijten vaak in het rond vliegen. Op zijn beurt zet Logan Lerman de rol van zoon Sean ook goed neer. De gespannen relatie tussen beiden wordt niet direct beter, waardoor deze film de roadmovieclichés goed vermijd en een interessanter verhaal neerzet. Tussendoor nemen ze nog een jonge lifster mee waarmee Sean het goed kan vinden en dat zorgt alweer voor een nieuwe dynamiek tussen de personages. Hoewel de opzet - een roadmovie om de assen van een overledene uit te gooien - niet erg spannend lijkt, is dit wel gewoon een heel goede film die niet verveelt.

Een sterke John Hawkes en Logan Lerman brengen een vader-en-zoon-roadmovie die clichés vermijd en een interessant verhaal van verwrongen relaties en moeilijkheden brengt. De manier van filmen, het acteren, de verhaalopbouw... Het zorgt voor 100 minuten boeiende film.

8/10