DVD Review: El Buen Patron

Speelduur: +/- 115 minuten

Regisseur: Fernando León de Aranoa

Acteurs: Javier Bardem, Almudena Amor, Manolo Solo, Fernando Albizu, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Spaans

Ondertitels: Nederlands, Frans

Label: Paradiso Films

Een bedrijf dat de schone schijn probeert op te houden voor klanten en pers: het is geen nieuw idee in film en televisie. Fawlty Towers is misschien wel het beste voorbeeld dat je kan geven op dat vlak. Ook El Buen Patron tapt uit dat vaatje: In de hoop een zakelijke prijs te winnen, moet alles in het bedrijf van een leien dakje lopen.

Het is Javier Bardem die de rol mag spelen van de baas van een fabriek die weegschalen produceert en een prijs kan winnen voor zakelijke excellentie. De film volgt een weinig origineel draaiboek met het goede nieuws dat wordt meegedeeld, en daarna enkele hindernissen die in de weg van de prijs dreigen te staan. Bardem heeft in zijn carrière al heel veel verschillende rollen met verve gespeeld en ook deze dramatische, komische rol zet hij fantastisch neer. Hij krijgt als baas heel veel op zijn bord op korte tijd. Misnoegde ontslagen ex-werknemers, een stagaire die verliefd wordt en een depressieve opzichter. Het draaiboek van de film is niet origineel, maar elk aspect is wel heel sterk uitgewerkt.

De stagaire bijvoorbeeld. Een verliefde stagaire - of zo doet ze zich voor - die de baas wat bespeelt om hogerop te komen, kan een zijdelings dingetje zijn dat snel en niet goed uitgewerkt is, maar in deze film wordt ze doorheen het verhaal goed gebruikt en sijpelt ze in Blanco zijn leven als een traag werkend gif. Dat geldt voor alle verhaallijnen. Zijn depressieve opzichter en diens vrouw is nog zo een verhaallijntje. Dat wordt allemaal gemixt met een leuk snuifje comedy dat op de juiste momenten gebruikt wordt. Geen onnodige grappen, maar subtiele humor op het juiste ogenblik. Dat maak van The Good Boss, zoals de Engelse titel luidt, een hele leuke film.

Javier Bardem is een steengoed acteur en bewijst nu ook in een meer komische rol dat hij zowat alles kan vertolken. De film is serieus, luchtig, en gevarieerd en brengt heel wat verhaallijntjes mooi samen. De film verveelt geen enkel moment en is gewoon een topper.

9/10