DVD Review: Doors

Format: DVD Genre: Sci-fi Speelduur: +/- 84 minuten

Regisseur: Saman, Kesh, Jeff Desom, Dugan O'Neal

Acteurs: Josh Peck, Lina Esco, Wilson Bethel, Kyp Malone, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Ondertiteling: Nederlands, Frans

Label: Remain In Light

Films met aliens! Het blijft iets populair. Het sci-fi aliengenre heeft weliswaar zijn limieten en je ziet vaak dezelfde clichés in films terug. Echt originele films rond het onderwerp lijken er niet meer te komen, maar ze blijven proberen. Zo ook de makers van Doors. Al pakken zij het ietsje anders aan.

De aanpak is alvast veelbelovend. Een verhaalconcept van buitenaardse portalen die overal op aarde openen, en drie regisseurs die elk een deel van de film voor hun rekening nemen, elk met een ander onderwerp. De portalen verschijnen op aarde en in het eerste deel zit de bevolking al in lockdown. Klinkt bekend, dat woordje, niet? In de andere segmenten komen we meer te weten over de dingen die uit de portalen kunnen komen of wat er aan de andere kant zit. Het is een andere, originele manier om een sci-fi film te benaderen maar toch ontsnapt de film niet aan bepaalde clichés.

Nu ja, bepaalde clichés... De film is een vat vol clichés. Alleen al de radiotransmissie die verstoord wordt, op een bepaald moment... Waar de structuur van de film best origineel is, is de inhoud dat wat minder. Slecht is het echter niet en de acteerprestaties zijn ook best te pruimen. Josh Peck zien we al een tijdje niet meer uitblinken, maar hier legt hij toch nog eens een goede vertolking ten berde. De sterkhouder van de film zijn echter het beeld en geluid. Bijwijlen worden er prachtige beelden gevormd en is het gebruik van kleuren zeer sterk, net als de muzikale score die de film heel goed begeleid.

Doors is geen topper in het genre, door de vele makkelijke clichés die gebruikt worden, maar de originele structuur en het prima audiovisuele aspect maken van de film toch een interessant kijkstuk. En hé, Josh Peck doet het nog eens goed!

7/10