DVD Review: Dexter - New Blood

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 10 X 50 minuten

Regisseur: Sanford Bookstaver & Marcos Siega

Acteurs: Michael C. Hall, Julia Jones, Jennifer Carpenter, Clancy Brown, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1, | Engels, Frans Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans

Extra's: Why Now?, Dissecting, Deb is Back, The Kill Room, All Out on the Table

In een tijd waar revivals en reboots tierig welen, kon de reeks Dexter niet achterblijven. De reeks begon 16 jaar geleden en de laatste aflevering is ondertussen bijna 10 jaar oud. Toch wilden fans al heel lang weten wat er met Dexter is gebeurd na die laatste aflevering, en wilden ze vooral het abominabele einde rechtgezet zien. Zorgt deze minireeks daarvoor?

Minireeks, want het blijft écht wel bij één seizoen. En dat seizoen brengt ons in de bossen van Oregon, in Iron Lake. Dexter leeft daar een heel rustig leven in een chalet in het bos, onder de naam Jim en hij is samen met een agente. De eerste afleveringen doen er alles aan om de kijker te overtuigen dat hij zijn Dark Passenger onder controle heeft. Ondanks dat het maar tien afleveringen zijn, weten de makers zijn Dark Passenger toch op het juiste moment te laten piepen, zonder iets te forceren. Daar gooien ze zijn zoon nog eens bij, die opeens voor de deur staat en ook daar wordt er snel, maar goed, iets in ontwikkeld.

Met Clancy Brown hebben ze ook een sterke antagonist. Hij speelt Kurt Caldwell, de vader van een verwende zoon die Dexter irriteert én Kurt wordt dikke maatjes met Harrison, Dexter's zoon. Die relaties in het kleine stadje waar iedereen mekaar kent zorgen voor een andere sfeer dan de originele reeks die zich afspeelde in Miami, maar het werkt wel en het maakt Dexter meer 'opgejaagd' en meer vatbaar voor fouten. Al is zeker niet alles rozengeur en maneschijn. Dexter doet enkele dingen die volledig tégen zijn karakter zijn en we hadden zelf graag iets meer oude personages zien terugkomen. Deb is er wel als de stem van zijn geweten, maar bijvoorbeeld Angel Batista had er vaker in mogen komen.

Ondanks dat is de revival van Dexter geslaagd. Het is een interessant verhaal en zijn zoon die opduikt geeft alles een nieuwe dimensie. Het is allemaal niet perfect, maar het zet zeker en vast de fouten recht die de makers haast tien jaar geleden maakten met het einde van de originele reeks.

8,5/10