DVD Review: De Piraten van Hiernaast

Format: DVD Genre: Actie, Komedie Speelduur: +/- 94 minuten

Regisseur: Pim Van Hoeve

Acteurs: Mattie Stoker, Tygo Gernandt, Samuel Beau Reurekas, Egbert Jan Weeber, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands Ondertitels: Nederlands

Piratenfilms zijn altijd wel leuk. Maar goéde piratenfilms? Dat is een ander paar mouwen. De Pirates of the Caribbean-films kenden héél veel succes en op televisie zagen we de series Black Sails en Crossbones, die best goed waren. Maar buiten de PoTC-films, zijn er niet zoveel goede piratenfilms. Onze noorderburen proberen het nu ook, zij het met een luchtige familiefilms.

Deze familiefilm, die de nadruk legt op humor en luchtigheid, speelt zich af in het heden. Een rustige, familiale buurt gaat zijn dagelijks gangetje, wanneer er plots een piratenschip in het midden van het straat staat. Beetje absurd, zeker met een huisoctopus en een bewaakhaai die in het water rond het schip zwemt, maar het is niet de bedoeling van de film dat alles klopt of zinvol is. Het is een piratenfilm die mikt op jeugd en kinderen, en daarin slagen de makers wel. De piraten zijn vrij cliché in alles wat ze doen en wie ze zijn, en da's prima voor het doelpubliek. Er zit weinig origineels in, tot de groeiende vriendschap van de keurige Michiel met de piratenzoon toe en de schurk die onvermijdelijk zijn opwachting maakt. Een film over moed en vriendschap, verpakt in een komische familiefilm.

De jongere kijkers gaan de film dus best leuk vinden, maar als wat oudere kijker, zie je vooral de wat goedkope CGI, de slechte special effects en dat het piratenkostuum van de hoofdrolspeler recht uit de carnavalswinkel komt, gecombineerd met een steampunkhoed, wat ook nergens op slaat. De wat oudere kijker gaat dus wél aardig wat moeite hebben met deze film, omdat het allemaal goedkoop overkomt. Nu ja, een groot budget had de film sowieso niet, maar als het niet béter kan, heb je toch eigenlijk je best niet gedaan. Desondanks is het wel een leuke famiefilm met misschien wat over the top acteerprestaties, maar het doelpubliek gaat zich toch amuseren met deze luchtige film.

De actie stelt niet bijzonder veel voor, maar de personages, de humor en de vriendschap tussen twee tegenpolen gaat het jongere kijkerspubliek aanspreken. Het is een 'ok' poging om eens iets met piraten in de lage landen te doen. Maar volgende keer misschien toch maar een groter budget proberen vast te krijgen?

6/10