DVD Review: De Elfkins - Een Klein Bakfestijn

Format: DVD Genre: Komedie Speelduur: +/- 76 minuten

Regisseur: Ute von Münchow-Pohl

Stemacteurs: Wim Opbrouck, Buddy Vedder, Pip Pellens, Lucas Van Den Eynde, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands Ondertitels: Nederlands

Label: Paradiso Films

Sprookjes en mythen blijven iets heel leuk en magisch. Vooral dan voor de kleinsten onder ons. Elfkins zijn in deze film zo'n sprookje die onder de grond leven in Keulen en tot enkele honderden jaren geleden de ambachtslieden van de stad hielpen. Je kent het spreekwoord wel: 'En wie denk je dat het komt doen, de kaboutertjes?' In de wereld van deze film deden ze dat dus...

Maar nu, na twee eeuwen geleden verjaagd te zijn, doen ze dat dus niet en leven ze verscholen onder de grond. Toch moet elke Elfkin een ambacht leren, en het Elfkins-meisje Helvi slaagt er niet in haar talent te vinden. Het is haar nieuwsgierigheid die de film in gang zet, want ze gaat naar de grote mensen-wereld. Daar wordt ze bevriend met een bakker en leert ze stilletjes haar talent kennen. Een vrij standaard verhaal van ontdekken en zelfontplooiing, met hier en daar wel een mooie boodschap. Maar de film wil dus vooral amuseren. Zeker voor het doelpubliek zal de film daarin slagen. De elfkins ziet er ook goed uit. Het is geen Pixar-kwaliteit, maar het zou er op bepaalde momenten voor kunnen doorgaan.

Het design is knap en er zitten knappe set pieces in de film. Het verhaal aan de andere kant, gaat soms wel traag vooruit en niet alle personages zijn even tof. Al is de vrienschap tussen Helvi en de norse bakker Theo wel iets tof dat gaandeweg groeit. De humor zit ook wel goed in deze film, al probeert de film soms wat teveel en onnodige humor er tegenaan te gooien, terwijl dat niet nodig lijkt. Al zijn we hierin misschien streng, want het doelpubliek gaat daar allemaal niets bij denken. Daar zit wel het verschil met de grote animatiefilms. Die zijn meestal ook heel knap en leuk om te kijken als volwassene. En Elfkins is helemaal geen slechte animatiefilm, maar het is toch iets dat je als ouder énkel met je kind zal kijken, terwijl heel wat grote animatiefilms ook een volwassen publiek hebben.

De Elfkins: Een Klein Bakfestijn is een film over zelfontplooiing, vriendschap en meer, maar desondanks een film die enkel echt het doelpubliek zal amuseren .En dat mag, zulke films moeten er zijn. Maar globaal bekeken schort er hier en daar wat aan om een echte topper te zijn.

6,5/10