DVD Review: De Club van Sinterklaas en het Vergeten Pietje

Speelduur: +/- 69 minuten

Regisseur: Martijn Koevoets

Acteurs: Wilbert Gieske, Job Bovelander, Lucas Reijnders, Anouk de Pater, ...

Beeld: 2.39:1

Taal: DD 5.1 | Nederlands Ondertiteling: Nederlands

Extra's: Videoclip Het Vergeten Pietje, Kado, Videoclip Pietendiploma

Wij hebben Dag Sinterklaasje, en in Nederlands hebben ze sinds jaar en dag De Club van Sinterklaas. Televisieseries en bioscoopfilms bij de vleet. En wat voor icoon Jan Decleir van Sinterklaas heeft gemaakt in België, heeft Gilbert Wieske dat gedaan met de Sint in Nederland. Ook dit jaar is Wieske terug als de Sint in De Sint en het Vergeten Pietje.

Nu ja, eigenlijk is Wieske terug dit jaar met De Club van Sinterklaas en De Race Tegen de Klok in de bioscoop, want Het Vergeten Pietje is de DVD-release van vorig jaars' bioscoopfilm. Daarin krijgen we een klein Pietje te zien die de Gouden Sleutel van de Sint toevertrouwd krijgt die op alle deuren past. Hij vergeet hem in Spanje en gaat met Pony - stalgenoot van Slecht Weer Vandaag - terug naar Spanje. Het is een typische Club van Sinterklaasfilm. Fernando, de jonge Piet, maakt van alles mee, inclusief gevaarlijke situaties, maar het is een avontuurlijke familiefilm, dus het wordt nooit écht gevaarlijk.

De film baadt in de typische sfeer van de Club van Sinterklaas-films. Dat wil zeggen dat het allemaal erg kleurrijk is, soms grappig en hier en daar een muzikaal intermezzo te vinden is. Het verhaal doet niets verrassend, maar wel wat het moet doen: een fijn, luchtig Sinterklaasverhaal brengen met alle pieten die we kennen, zoals Coole Piet en Danspiet, en enkele nieuwe gezichten. Niet dat de nieuwe gezichten veel bijbrengen, de focus blijft op wat we wél kennen. Soms mag de Club van Sinterklaas wat verrassender uit de hoek komen, maar met Gilbert Wieske als de Sint en de bekende Pieten rond hem, kan je weinig fout doen.

De tijd van het jaar is aangebroken om de Sintfilms uit de kast te halen, en deze De Club van Sinterklaas en het Vergeten Pietje mag vast en zeker in die collectie. Een fijn Sinterklaasverhaal dat niets speciaals probeert te doen, maar op het vrolijke elan van de vorige films verder gaat.

7/10