DVD Review: Cruise Control

Format: DVD Genre: Komedie, Romantiek Speelduur: +/- 80 minuten

Regisseur: Rudi Van Den Bossche

Acteurs: Gene Bervoets, Anne Bongaerts, Herbert Flack, Frank Focketyn, Lucas Van Den Eynde

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Vlaams Ondertiteling: Nederlands

De Vlaamse film doet het de laatste jaren weer beduidend minder, maar aan het gebrek aan proberen zal het niet liggen. Er verschijnen nog heel veel Vlaamse films, maar met zwakke dingen als De Collega's 2.0 of de zoveelste kampioenenfilm kom je er ook niet. Is dit dan iets dat de Vlaamse film weer doet opleven?

In Cruise Control volgen we een Vlaamse regisseur wiens leven niet bepaald een goede wending heeft genomen. Hij koos voor zijn carrière in plaats van de liefde en... dat liep niet zo goed af. Maar nu krijgt hij een nieuwe kans met een langspeelfilm, een romantische film. Het is niet zo een heel erg origineel plot, maar wat we te zien krijgen, is wel een vrolijk uitgesponnen komedie met rollen die perfect gecast zijn. Lucas Van Den Eynde kan dat wel, een komische rol van iemand die de boel een beetje wil belazeren. Belazeren, want wanneer hij iedereen uitnodigt op zijn bootje, weten ze nog niet dat het om een échte langspeelfilm gaat.

En vanaf dan wordt het echt wel vrij komisch, met leuke rollen voor onder meer Gene Bervoets als een grappige cameraman, of Robert de la Haye als één van de acteurs in Serge zijn film. Een hoogvlieger is Cruise Control niet, maar hij is op zijn best wanneer er wat chaos in beeld is. Dan druipt de comedy er van af, en de metiér van Lucas Van Den Eynde ook. De film baadt dus in een luchtige sfeer en je moet de film dan ook nemen voor wat hij is: niet meer of minder dan een plezante comedy. Het is niet de film die de Vlaamse film een nieuwe hausse zal geven, maar de comedy is beter dan sommige misbaksels van de laatste paar jaar.

Cruise Control is een hele, toffe en simpele film. Het plot bevat helemaal niks intrigerend of complex. Gewoon een toffe comedy met sterke vertolkingen - een een potsierlijke pruik - van Lucas Van Den Eynde, Gene Bervoets en co.

7/10