DVD Review: Convoy 48

Format: DVD Genre: Drama, Actie Speelduur: +/- 134 minuten

Regisseur: Fyodor Popov

Acteurs: Artyom Alekseev, Andrey Kharybin, Darya Ekamasova, Lidiya Kopina

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Russisch Ondertitels: Nederlands

Oorlogsfilms komen er in alle soorten en gewichten, maar vaak gaat het om Britse of meer nog om Amerikaanse oorlogsfilms die veel dezelfde aspecten van de oorlog behandelen. Daarom is het interessant dat er eens een oorlogsfilm komt vanuit Russisch oogpunt. Het Beleg van Leningrad bijvoorbeeld.

Dat Beleg van Leningrad wordt in deze film trouwens eens verteld in een ander perspectief dan dat van de soldaten. We volgen twee jonge vrouwen die gaan werken aan de spoorwegen in Scheelselburg. Dat is een spoorlijn die in de oorlog en Rusland een bepaalde relevantie heeft. En hoewel het verhaal daar rond nog wel goed wordt verteld, kan je jezelf als kijker niet van de indruk ontdoen dat deze film toch voor een stukje propaganda is. Koridor Bessmertiya, zoals de film origineel noemt, verheerlijkt de Russische verwezenlijkheden tijdens de oorlog en vooral rond de spoorlijn die zo prominent in beeld komt in deze film.

Aan de andere kant zullen ze ginds wel hetzelfde denken van de Amerikaanse oorlogsfilms, die toch ook wel bijna uitsluitende Amerika's positieve kanten laten zien. Maar Convoy 48 is nog een ander soort film op dat vlak. De toon is... verontrustend. Da's jammer, want de film heeft wel heel wat goede dingen. De cinematografie is bijvoorbeeld van hele hoge kwaliteit en de actie die te zien is, is ook best entertainend en knap in beeld gebracht .De film schuwt de gruwel van de oorlog niet, maar romantiseert het Russisch gedachtegoed wel een beetje. Een film die je als kijker op twee gedachten doet hinken.

Dat de film zo aanvoelt als Russische propaganda, doet de kwaliteit van de filmmaker geen eer aan, want de film is best knap gemaakt en de hoofdrolspelers vertolken hun rol ook gewoon heel goed. Dat levert een degelijke oorlogsfilm op, die enkel wat wrang aanvoelt omwille van het sfeertje errond.

7/10