DVD Review: Chère Léa

Regisseur: Jerome Bonnell

Acteurs: Grégory Montel, Anaïs Demoustier, Pablo Pauly, Léa Drucker, ...

Beeld: 1.85:1

Taal: DD 5.1, 2.0 | Frans

Ondertitels: Nederlands

Label: Imagine Film

Een goede romantische komedie gaat er altijd in. Met de nardruk op goéde. Want er zijn tonnen romantische komedie die de minimumnorm niet halen. Maar als hij goed is, is het een stukje film waar je gewoon even in kan verdwijnen en eventueel met je vriendin of vrouw samen kan naar kijken onder een dekentje. Chère Léa is zulke film.

Love Letter, is de internationale titel en neem dat maar letterlijk. Jonas, die vol stress zit na een fout gelopen project op het werk, gaat na een dronken debacle op bezoek bij een ex-liefje waar hij nog gevoelens voor heeft. Zijn personage wordt interessant neergezet door Grégory Montel. Komisch en een beetje zielig. Een ideale mix voor een film als dit. De chemie tussen hem en zijn tegenspeelster zit meteen enorm goed, waardoor het heel geloofwaardig is dat hij na de afwijzing in het cafeetje aan de overkant een liefdesbrief gaat schrijven. De film is heel erg leuk om zien en blijft constant interessant, wat wel eens ontbreekt bij romcoms.

We gaan trouwens geen uur kijken naar Jonas die een brief schrijft. Er gebeurt immers van alles om het tempo van de film hoog te houden en de interesse van de kijker aan zich te binden. Zijn hand wordt gelezen, er duikt een nieuwe lover op voor de vrouw waar hij verliefd op is en de barman is geïntrigeerd door zijn brief. Al deze personages worden leuk vertolkt en vormen een geheel waar aan menig Vlaamse romcom een voorbeeld kan nemen. Als we het in de intro hadden over een goéde romcom, is dit de blauwdruk. Romantiek, komedie, fijne personages en heel veel verschillende dingen die gebeuren.

Chère Léa, The Love Letter, is een zeer fijne romantische komedie die alle juiste ingrediënten combineert om er een topper van te maken in het genre. Franse filmmakers brengen een opdracht in dat genre meestal wel tot een goed einde en dat is deze keer niet anders. Een perfecte mix van romantiek en komedie.

8,5/10