DVD Review: Castle Rock - Seizoen 2

Format: DVD Genre: Horror, Drama Speelduur: +/- 10 X 50 minuten

Regisseur: Greg Yaitanes, e.a....

Acteurs: Lizzy Caplan, Paul Sparkes, Barkhad Abdi, Yusra Warsama, ...

Beeld 2.40:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans, Duits

Ondertiteling: Nederlands, Frans, Engels, Duits, Noors, Pools, Zweeds, Noors, Fins,

Extra's: Mother of Sorrow: Een studie van echte en fictionele psychopaten

Zeggen dat Stephen King in zijn carrière enkele dingen heeft gemaakt die het waard zijn te verfilmen, zou een understatement van jewelste zijn. De man zijn werk wordt met succes naar het grote scherm gebracht, telkens opnieuw, maar ook naar het kleine scherm. De anthologie-reeks, Castle Rock, zit ondertussen aan zijn tweede seizoen.

Zoals het een anthologie-reeks betaamt, is er een nieuwe cast en maken we kennis met nieuwe personages. Zo ook met Annie Wilkes - King-fans herkennen de naam al - en haar dochter Joy. Ze hebben geen echte thuis, trekken alsmaar rond maar Annie besluit zich in Castle Rock te vestigen om Joy een meer normaal leven te kunnen geven. Zowel Annie als Joy haar personage worden in die eerste momenten goed neergezet en de eerste zaadjes van wat zal komen worden vrij snel geplant. Waar dit tweede seizoen van Castle Rock vooral goed in is, is het neerzetten van een ongemakkelijke sfeer. Een sfeer die nodig is voor een reeks als deze met personages als deze.

De hoofdfiguur en de sfeer zo vroeg goed zetten, is al een 'win' voor dit seizoen. Ook wanneer het verhaal zich meer begint te ontwikkelen en meer prijsgeeft over wat er net aan de hand is in het stadje en de psyche van Annie Wilkes, scoort de reeks. Het is boeiend, mysterieus en spannend op de juiste momenten. Als kijker krijg je vreemde dingen voorgeschoteld, vermoed je wel bepaalde zaken snel en wordt je niet echt verrast naar het einde toe. Dat is een klein minpuntje: het gebrek aan plottwists en verrassingen. Maar de reeks is wel héél goed gemaakt, met sterke vertolkingen, knappe cinematografie en en een benauwd sfeertje.

Castle Rock houdt het bij twee seizoenen. Diens thuis, Hulu, besloot om er mee te kappen en dat is best jammer. Castle Rock is een prima anthologie-reeks met twee vrij goede seizoenen. Dit tweede seizoen is wellicht het beste van de twee, en buiten het gebrek aan verrassing is het allemaal heel boeiend.

8/10