DVD Review: Burden

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 113 minuten

Regisseur: Andrew Heckler

Acteurs: Forest Whitaker, Garett Hedlund, Andrea Riseborough, Usher, Tom Wilkinson, ....

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Ondertiteling: Nederlands

Racisme mag dan van alle tijden zijn en de dag van vandaag nog steeds aanwezig zijn in de maatschappij, ooit was het allemaal veel erger. Zwarten die achteraan de bus moesten zitten, niet in alle zaken binnen mochten.... en de KK die heel erg actief was. Burden gaat over zo'n verhaal.

Burden slaat op het hoofdpersonage Mike Burden, die best een oké kerel lijkt. Het begin van de film probeert zijn personage te plaatsen als een sympathiek persoon die, hoewel hij voor zijn beroep, dingen in beslag neemt, rekening houdt met de medemens. In de eerste scènes bouw je dan ook een sympathie op voor Mike. Dat is sterk werk, want op een bepaald moment wordt een duister geheim onthuld - we willen nog niet alles verklappen, - maar het heeft te maken met racisme.

Wat volgt is een toch wel erg degelijk verhaal van witte suprematie en de zwarte lokale bevolking die in opstand komt en alle gruwelen die ermee gepaard gaan. Regisseur Andrew Heckler probeert wel doorheen heel de film de sympathie die er eerst is tegenover Mike niet verloren te laten gaan en dat lukt nog wel. Dat doet het verhaal vrij goed, door hem ook te tonen van een andere kant: een zorgzame man voor Lucy en haar kind. Lucy is ook gewoon een goed mens en probeert hem bepaalde dingen te vergeven. Wat natuurlijk ook helpt, is dat Garett Hedlund die tweespalt van zijn personage goed en geloofwaardig vertolkt. Dat geeft de film een extra laag mee.

Burden is een aangename verrassing op deze koude herfstdagen. Het is een film over een moeilijke problematiek, maar balanceert tussen afkeer en sympathie voor het hoofdpersonage. Een goed uitgebouwd verhaal en goede vertolkingen maken van Burden gewoonweg een goede film.

8/10