DVD Review: Breeder

Format: DVD Genre: Horror, Thriller Speelduur: +/- 107 minuten

Regisseur: Jens Dahl

Acteurs: Sara Hjort Ditlevsen, Anders Heinrichsen, Morten Holst, Signe Engholm Holsen, Eeva Putro, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD5.1 | Deens DD 5.1 | Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans

Label: Remain in Light

Onsterfelijkheid heeft de mens altijd al bezig gehouden. Dat ontspruit aan angst voor de dood, het onbekende na de dood, maar vooral de drang om eeuwig te leven. Wetenschappelijk onderzoek onderzoekt ook de verjonging van cellen, maar in fictiewerken gaan wetenschappers vaak véél verder. Zoals in deze film, Breeder, van regisseur Jens Dahl.

Wetenschapster Isabel Ruben staat centraal in dit verhaal over genetische manipulatie. Ze onderzoekt manieren om het verouderingsproces om te keren, maar dat gaat hier niet gepaard met deftige witte labojassen en experimentjes op moleculair niveau. Breeder maakt er haast een horrorfilm van waar jonge meisjes gevangen genomen worden en allerlei mensonterende testen ondergaan. Enerzijds is het van de makers een fatalistische interpretatie van wat kan gebeuren als men het verlengde leven onderzoekt, maar anderzijds is het een knappe introspectie van wat moet vermeden worden in de drang naar het zoeken naar het eeuwige leven.

De film komt dus wel met interessante materie en moralen, maar bovenal is het ook gewoon een goed gemaakte en geacteerde film. Vooral de meedogenloze Isabel, die vrouwen laat ontvoeren om gewelddadige experimenten op uit te voeren, wordt ijskoud en sterk neergezet door Signe Egholm Olsen. Naast sterke vertolkingen is de fotografie van de film ook top. Op bepaalde momenten wordt de sinistere sfeer sterk neergezet en wordt je meer en meer in het sadistische verhaal gezogen. Op die momenten weet je dat Breeder een sterke film is.

Het zoeken naar het eeuwige leven is iets dat zich op een dunne morele lijn bevindt. De boodschap die de film uitdraagt kan fatalistisch klinken, maar het houdt ook vast aan bepaalde realistische scenario's die zich kunnen afspelen in de drang naar de zoektocht van het eeuwige leven. Een interessante film.

8/10