DVD Review: Breach

Format: DVD Genre: Actie Speelduur: +/- 89 minuten

Regisseur: John Suits

Acteurs: Bruce Willis, Rachel Nichols, Cody kearsley, Thomas Jane, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

De reis naar de sterren is iets wat de mens mateloos fascineert. Daarom zijn er ook zo ongelofelijk veel science-fiction films die zich afspelen in de ruimte. Vaak wordt er ook nog eens een buitenaardse dreiging tegenaan gegooid, want dat is ook iets wat door de hoofden van velen maalt wanneer we spreken over 'de ruimte'. Breach valt netjes in die categorie.

Bruce Willis in een straight-to-DVD? Dat loopt al jaren steevast mis. Maar dit is toch iets anders dan een doodgewone actiefilm. Eentje in space! We zitten in de 23ste eeuw en de aarde moet ontvlucht worden door een wereldwijde plaag en een schip vetrekt naar 'New Earth'. Een ritje van zes maanden. We leren al snel de personages kennen die de film interessant moeten maken. Clay, de zwangere Hayley en haar vriendje Noah. Willis levert nog eens een degelijke acteerprestatie af. Er is ruimte voor wat humor, hij krijgt weer wat oneliners en ook in de actie is hij weer te pruimen. Een betere Willis-film dus, als de voorbije jaren.

Dat wil echter nog niet zeggen dat de film zelf top is. De film leent hevig van andere films waar aliens in de ruimte een dreiging zijn. Hier is de dreiging echter een of andere buitenaardse infectie die geïnfecteerde de andere mensen doet aanvallen. Het levert goede actie op, maar echte horror of te snijden spanning is niet aanwezig. De CGI is ook niet al te best, maar dat ligt natuurlijk ook aan de budgetten. Toch is de film best OK als actiefilm om een druilerige avond mee door te brengen, ook omdat Willis best nog eens leuke oneliners heeft en iets beter brengt dat zijn voorbije tien films.

Breach is geen grootse film. Het doet wat er van verwacht wordt: een avondje entertainen, zonder veel bij na te denken. Het verhaal is simpel, buiten Bruce Willis zijn er niet teveel personages die de aandacht afleiden en de actie is best goed. Hersens op slot en gaan.

6/10