DVD Review: Boss Level

Format: DVD Genre: Actie Speelduur: +/- 96 minuten

Regisseur: Joe Carnahan

Acteurs: Frank Grillo, Noami Watts, Mel Gibson, Michelle Yeoh, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

Extra's: Behind the Scenes

Label; Dutch Filmworks

Films waarin de gebeurtenissen zich opnieuw afspelen worden alsmaar populairder. De grootste klassieker in het 'timeloop' genre is wellicht Groundhog Day, met Bill Murray. Maar de timeloop werd afgelopen jaren ook gebruikt voor minder grappige films als Happy Death Day. En nu is er Boss Level.

In Boss Level wordt hoofdpersonage Roy elke dag opnieuw vermoord en wordt hij telkens weer wakker om hetzelfde te beleven. Op zich is deze opzet al lang niet meer origineel. Wat dan wél belangrijk wordt, is de manier waarop de makers de film ontwikkelen. Frank Grillo mag een special forces op pensioen spelen die de marteling moet ondergaan. Hij wéét dat ook en sommigen in zijn loop weten ook dat het altijd opnieuw gebeurd. Gibson speelt de antagonist en dan weet je dat het heftig kan worden en dat wordt het ook. Ondanks dat de dag zich opnieuw herhaalt, verveelt de film geen moment. De film gaat als een speer vooruit, zit bol van de actie en gunt de kijker geen moment rust.

Grillo is niet de meest begaafde acteur, maar vult de rol nu wel leuk in. Er is ook wat tijd voor humor, wanneer Roy dingen herhaalt die moeten gebeuren en Gibson is weer heerlijk als één of andere losgeslagen gek. Alleen hadden we méér willen zien van Gibson. Zijn schermtijd is vrij beperkt en da's jammer, want dit is een film waarin hij los kan gaan. De makers willen ook het verhaal wel uitdiepen. Het waarom en hoe van de tijdloop. Maar eigenlijk is dat van secundair belang. De actie, het tempo, ... dat is wat de film goed maakt. En hij is goed.

Het verhaal van een tijdloop mag de laatste jaren dan wel een beetje teveel gebruikt zijn, maar Boss Level is gewoon een heel coole film. Het verhaal is niet zo goed, maar Grillo past de rol als gegoten en ook het klein beetje Gibson dat we zien, doet de film goed. Boss Level is gewoon een heel vermakelijke film.

7,5/10