DVD Review: Blindfire

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 79 minuten

Regisseur: Michael Nell

Acteurs: Brian Geraghty, Sharon Leal, Bethany Joy Lentz, Jim Beaver, ....

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels Ondertiteling: Nederlands

De laatste jaren zien we het alsmaar meer; zwarten die in Amerika op straat vaak zonder aanleiding worden neergeschoten of zoals in het geval van George Floyd, worden verstikt. Marsen en rellen zijn het gevolg, maar de zwarte bevolking heeft nog vaak het gevoel dat ze geen gerechtigheid krijgen.

Het doel van dit verhaal lijkt wel duidelijk; aantonen dat situaties waarin een politieman iemand neerschiet, niet altijd zo zwart-wit is - pun not intended - als het lijkt. De politieman, Bishop, gaat naar een oproep voor een gijzeling en daar loopt het mis, met een dodelijke schotwonde tot gevolg. Het verhaal gaat heel snel, en van het slachtoffer krijgen we niet heel veel achtergrond, waardoor het verhaal wat gehaast voelt. De film duurt ook maar 79 minuten, dus een gevoel van haasten is misschien niet zo vreemd. De personages worden niet ten volle benut en we hebben het gevoel dat het script te weinig herbekeken is.

Je kan het al raden hoe de situatie zit: de zwarte man die neergeschoten wordt, is onschuldig. Bishop voelt dat het opgezet spel is. Een gevaarlijk verhaal om te proberen te vertellen anno 2021 waar die situaties te vaak voorvallen en politie hun handen in onschuld probeert te wassen. Een slechte film is het evenwel niet. Ja, het voelt gehaast aan, maar de acteurs kwijten zich goed in hun rol en ondanks dat de personages niet helemaal goed uitgewerkt zijn, heb je wel het gevoel dat ze alles goed overbrengen. Het wordt ook goed in beeld gebracht en ook de spanningsboog zit uiteindelijk goed. Maar is het een verhaal dat verteld moést worden?

Eén ding is zeker: het is een polariserende film in deze tijden. Een zwarte man die neergeschoten wordt en een verhaal die de politieman wil vergoeilijken is moeilijk. Het wordt degelijk gebracht, maar de personages mochten dus wel wat meer 'vlees' meekrijgen. Al wordt er goed geacteerd. Een degelijke politiefilm.

7/10