DVD Review: Bittersweet Sixteen

Format: DVD Genre: Horror Speelduur: +/- 99 minuten

Regisseur: Jan Verheyen, Lien Willaert, Anna Verheyen

Acteurs: Aaron Blommaert, Steffi Mercie, Stien Edlund, Yana Steenhout, Tinne Embrechts, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Vlaams Ondertitels: Nederlands

Extra's: Behind the Scenes, Livestream, Videoclip: Bobby - Sweet Sixteen

De tienerjaren zijn traditioneel een van de mooiste periodes uit iemands leven, maar het kan ook bol staan van spanningen, drama, pesterijen en een scheef zelfbeeld. Jan Verheyen en Lien Willaert, het regisseurskoppel hebben samen met hun tienerdochter Anna een film geschreven en geregisseerd dat dit tijdsbeeld moet tonen.

In Bittersweet Sixteen volgen we een typisch Vlaams meisje, Lotte, die uitkijkt naar haar zestiende verjaardag. De tocht naar dat verjaardagsfeest is eentje die veel mensen wel zullen herkennen van hun tienerjaren. Lotte twijfelt aan haar zelfbeeld, ze wordt gepest en ze is verliefd. Allemaal dingen die een tienerleven kunnen typeren. Omdat Anna Verheyen hielp aan het schrijven van de film, zitten er veel realistische dingen in en ze worden ook vrij goed vertolkt omdat de jonge cast middenin zo'n levensperiode zit. Tiktok- en YouTubesterren Stien Edlun en Steffi Merci bijvoorbeeld, maar worden ook goed geflankeerd door de ervaren Sven de Ridder, Tinne Embrechts en familiester Aaron Blommaert.

De cast weet het vrij geloofwaardige verhaal goed te brengen, maar toch ontbreekt er wat: chemie tussen de personages. Vooral de jongens in de cast acteren niet erg goed samen, wat wel goed gemaakt wordt door verrassende goede vertolkingen van de sociale mediasterren. Hier en daar zitten er natuurlijk ook gigantische tienerfilmclichés in die je vaak in Amerikaanse films ziet, maar dat staat gelukkig niet in de weg van het verhaal. Soms benoemen ze die clichés ook, zoals 'wandelen die nu echt in slow-motion, of wat?' of 'Is dit een tienerfilm of wat?' wanneer ze een spelletje truth or dare gaan spelen, maar dat werkt dan weer niet. Los van dat is het best een oké film, maar het had nog beter kunnen zijn.

Bittersweet Sixteen is een degelijke film over de tienerjeugd van vandaag en de negatieve en positieve dingen die daarmee gepaard gaan. De bioscooprelease werd geplaagd door Covid-19, maar nu kan je de nieuwste film van Jan Verheyen, dochter en vrouw dus in huis halen.

7/10