DVD Review: Beau Séjour - Seizoen 2

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 10 X 50 minuten

Regisseur: Nathalie Basteyns, Kaat Beels

Acteurs: Gene Bervoets, Lize Feryn, Greet Verstraete, Sam Louwyck, Louis Talpe, ...

Beeld 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands Ondertiteling: Nederlands, Engels

Label: Just Entertainment

Dat het Vlaamse fictielandschap enkel kantoorkomedies of drama's in herkenbare omgevingen kan produceren is nu al even niet meer waar. Beau Séjour verraste televisiekijkend Vlaanderen met zijn eerste seizoen waarin een geest haar eigen moord moest oplossen, maar vijf mensen haar toch konden zien en horen. Het tweede seizoen neem dat recept deels mee.

Ook in dit tweede seizoen begint met een man die ontwaakt en verneemt dat hij dood is. Nog meer luguber dan in het eerste seizoen, want zijn lijk bengelt aan de mast van zijn boot. Dat hij zelfmoord pleegde, gelooft hij zelf niet. Hij kwam immers na zeven jaar terug... euh... bovendrijven. Dat is de premisse van het verhaal en we moeten zeggen dat de reeks indrukwekkend opent met schitterende beelden van de storm en het bengelend lijk van Gene Bervoets. Het is ook Bervoets die zijn personage heel erg sterk neerzet. Niet iedereen kan hem zien of horen, en de scènes waarin hij probeert te praten, met bijvoorbeeld zijn moeder de hem niet kan horen, zijn enorm sterk.

De reeks haalt dus net als het eerste seizoen een erg hoog niveau. Misschien is het nog net dat tikkeltje beter door de straffe vertolking van Bervoets en omdat de beeldvorming van de afleveringen nog straffer is. Beau Séjour is ook in zijn tweede seizoen het strafste dat er te zien is. Zowel visueel, qua vertolkingen als verhaal. Want het verhaal is echt wel goed. Ook hier zijn de omstandigheden van zijn dood sinister en onduidelijk en ontwikkelt het verhaal zich op een boeiende manier. Goed, het hele ding van dat mensen hem niet kunnen zien is héél 'Sixth Sense'-achtig, maar voor de rest is het een enorm intrigerende reeks die ook met zijn tweede seizoen weet te verbazen.

Het zijn grote woorden, maar we durven stellen dat 'Beau Séjour,' één van de beste dingen is die het Vlaamse televisielandschap ooit heeft voortgebracht. Bervoets doet het enorm goed in de hoofdrol, en het verhaal is uitermate boeiend en dat alles in een straffe cinematografie zorgt voor een tweede seizoen die het eerste zelfs overtreft.

9/10