DVD Review | Batman: Soul of the Dragon

Format: DVD Genre: Animatie, Actie Speelduur: +/- 79 minuten

Regisseur: Sam Liu

Acteurs: David Giuntoli, Kelly Hu, Michael Jai White, Mark Dacascos, Chris Cox, ...

Beeld 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Engels, Frans Ondertiteling: Nederlands, Frans, Duits, Zweeds, Noors, Fins, Roemeens

Extra's: Sneak Peak Justice Society: World War II

Er is weer eens een DC Universe animatiefilm uit en het is eentje die niét echt gebaseerd is op een comic. Het maakt gebruik van het DC multiverse, dat zich in het Elseworlds-universum afspeelt en sleurt ons een vijftig-tal jaar terug mee in de tijd. Jep, de seventies. Maak je dus maar op voor disco, martial arts en afro's.

Het avontuur speelt zich dus af in de jaren '70 en draait rond Bruce en enkele vrienden die samen in Nanda Parbat de gevechtskunsten hebben geleerd onder het toeziend oog van O-sensei. Die periode is eigenlijk al afgelopen, maar de film maakt lustig gebruik van flashbacks om het leerproces van Bruce, Richard Dragon, Lady Shiva en Ben Turner in beeld te brengen. Maar nu zijn ze terug samen om de cult-terroristische organisatie Kobra aan te pakken. Nu, vergis je niet, ondanks de flashbacks heeft het verhaal niet superveel om het lijf, en draait het vooral om actie en fun. En die twee elementen zijn prima aangepakt.

Het is ook het debuut van David Giuntoli als stem van Bruce Wayne / Batman. Het is niet de béste Bruce Wayne ooit, hij mist wat korrel en gravitas in zijn stem, maar slecht is het ook helemaal niet. Maar over het algemeen doet de stemmencast het gewoon goed. Qua sfeer en beeldvorming zitten we helemaal in de seventies en komt het ook goed over. Leuke muziek, goeie sfeer en een personage dat er haast uitziet als Bruce Lee. Maar de nadruk ligt dus op die fun en actie. De gevechten zijn cool, de wisselwerking tussen de personages ook en het tempo van de film ligt hoog. Een moment om je te vervelen is er niet, ook niet tijdens flashbacks, die gelukkig het evenwicht niet uit de film halen.

De DC Universe animatiefilms blijven het dus goed doen. Ook deze in de Elseworlds afspelende film weet door zijn dosis funfactor en goede actie de juiste snaren te rapen. Giuntoli maakt wel een matig debuut als stemacteur van Bruce Wayne, maar in totaliteit is het gewoon een erg leuke film voor de Batman-fans.

7,5/10