DVD Review: Bacurau

Format: DVD Genre: Sci-fi, Horror, Drama Speelduur: +/- 131 minuten

Regisseur: Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho

Acteurs:Thomas Aquino, Silvero Pereira, Barbara Colen, Ruben Santos, ...

Beeld 1.78:1 Taal: DD 5.1 | Portugees, Engels Ondertiteling: Nederlands

Label: Cherrypicker Films

Er worden de dag van vandaag heel veel films gemaakt, en heel weinigen daarvan zijn van écht slechte kwaliteit. In de jaren '80 tierden de slechte films heel erg weeldig. Maar vaak ging het ook om films die een bepaalde stijl hadden en door hun slechtheid opeens toch goed werden en een publiek had dat naarstig naar die films keek. Bacurau lijkt in dat opzicht in het verkeerde decennium uitgebracht.

Bacurau is een heel vreemd beestje in de moderne filmtijden waar we in leven. Een film met een klein budget, een simpele opzet en héél rare sfeer. De jonge Teresa keert terug naar haar geboortedorp Bacurau na de dood van haar grootmoeder, maar dat blijkt snel een kapstok om iets anders aan op te hangen. Het begint eigenlijk vrij goed, met een leuke sfeer in een klein dorp dat half stilstaat in de tijd. De diverse personages komen heel natuurlijk over en daardoor kijken we met interesse. Wanneer Bacurau van kaarten, GPS en andere zaken verdwenen lijkt, en de communicatie met de buitenwereld helemaal wegvalt, verandert de film.

Opeens krijgen we schokkerig camerawerk, beelden zonder 'depth of field', schrille synthesizersmuziek die uit de jaren '80 lijkt weggelopen en een overloop van genres dat je zelden ziet. Dan neigt de film naar het soort eighties-prenten dat zo slecht was, dat het goed werd maar hier lijkt dat helemaal opzettelijk gedaan. Wat meer is: de film wordt eigenlijk nooit slecht. Integendeel. De clash van stijlen en de switch er in die plotsklaps komt wordt sterk ingezet. Het verhaal wordt wel wat verwarrend en lang weet je gewoon niet waar het over gaat; maar het verliest zich niet en wordt een heus kunststuk.

Wanneer een film opzettelijk de eighties-cult wil nabootsen kan het wel eens zijn dat het allemaal wat geforceerd overkomt. Die val weet Bacurau te vermijden. De film heeft een clash van stijlen en genres wat je zelden ziet en dat doet de ruim twee uur durende film de hele tijd boeien.

8/10