DVD Review: Alles is...

Format: DVD Genre: Drama, Komedie Speelduur: +/- 103 minuten

Regisseur: Ruud Schuurman

Acteurs: Barbara Sloesen, Jan Kooijman, Sanne Langelaar, Jelle De Jong, ...

Beeld 2..39:1 Taal: DD 5.1 | Nederlands Ondertiteling: Nederlands,

Romantische komedies, het blijft een populair genre. Vooral de Amerikaanse films in dat genre doen het heel goed en er zijn zelfs heel wat klassiekers in dat genre te rapen in Hollywood. In de Lage Landen is dat iets anders. Hier zijn romantische komedies vaak wat te slapstick, te cliché en weinig creatief. Brengt 'Alles is...', daar verandering in?

Het is alleszins geen happy family life, in het begin van de film. Iris gaat bevallen, haar vriend Pieter rijdt haar naar het ziekenhuis, maar na de bevalling valt alles voor haar uit mekaar. Pieter gaat er vandoor met een ander, ze is nu alleenstaande moeder en ziet dat niet echt zitten. Eerlijk is eerlijk: er wordt héél weinig tijd gespendeerd om de personages van Iris en Pieter in het begin neer te zetten en daardoor mist het vertrek van Pieter wat impact. Gelukkig is dat geen ding dat over heel de film blijft hangen. Daarna wordt het bijwijlen echt wel grappig en wordt het zowaar een beetje 'Bridget Jonesy'.

Niet dat deze film afkijkt, maar de inspiratie is op sommige momenten duidelijk. En dat is geen probleem, want de film pakt het leuk aan. Goed, het is nu en dan wel wat voorspelbaar. Je ziet de mogelijke romance die later met het personage van Jan Kooijman - die het echt goed doet - al van ver aankomen, maar het blijft een leuk sfeertje. Ook vooral omdat Barbara Sloesen de rol best leuk speelt. Dus ja, net zoals vele Nederlandstalige romcoms bevat ook Alles is... wel wat clichés, maar de algemene teneur is beter, anders. Een toffe Nederlandstalige romcom, wie had dat aan het einde van 2020 nog gedacht?

Een leuke romcom in de kerstsfeer, dat is wat 'Alles is...' ons brengt. Barbara Sloesen speelt het leuk en de chemie met een aardig acterende Jan Kooijman mag er zijn. De humor is tof, soms plat maar nooit niet grappig. Afgezien van het niet zo goede begin een leuke film.

7,5/10