DVD Review: A White, White Day

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 109 minuten

Regisseur: Hlynur Palmason

Acteurs: Ingvar Sigurdsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir, .Sara Dögg Ásgeirsdóttir, ...

Beeld : 2.39:1 Taal: DD 5.1 | Ijslands Ondertitels: Nederlands, Engels, Frans

Label: Imagine Film

Het verlies van een dierbare komt altijd heel hard aan. Althans als je een normaal mens bent. Ieders rouwproces is heel erg verschillend. Sommigen gaan leven om van elke dag te genieten, anderen wentelen zich in hun verdriet en uiteindelijk hun zelfmedelijden. In A White, White Day zien we hoe iemand zich na een groot verlies, zichzelf ook helemaal verliest.

In Hvitur, Hvitur Dagur, de originele Ijslandse titel, volgen we een politieman en zijn dochter. Ze hebben samen het grootst mogelijk verlies geleden: zijn vrouw en haar moeder is overleden. Dat overlijden wordt sterk in beeld gebracht en is ook de reden van de titel: een dichte, witte mist. Wit overheerst in de beeldvorming van de film, en hoewel simpel, wordt de film op enorm sterke wijze in beeld gebracht. De cinematografie is zeker en vast het sterkste punt van de film. Wanneer Ingimundur het overlijden probeert te verwerken en stilletjes aan afzakt in zelfmedelijden en een complot ziet, ontwikkelt het verhaal zich sterk.

De man wordt achterdochtig en dat uit zich niet alleen in het veranderen van zijn rouwproces, maar ook in zijn gedrag tegenover anderen. Hij begint te vermoeden dat zijn vrouw hem bedroog en dat werpt een ander licht op wat er allemaal gebeurde. Hij duikt diep in zijn theorie en dat geeft de film een andere draai. De personage ontwikkelen zich goed, maar Ingvar Sigurdsson blinkt uit met zijn vertolking van rouwende, gekwetste weduwenaar. A White, White Day is een heerlijke film op een typische scandinavische manier gemaakt, en dat blinkt nog steeds uit in kwaliteit.

De Scandinavische filmmarkt kent heel wat kwalitatieve films en ook deze prent van regisseur Hlynur Palmason ontgoocheld niet. Sterke beeldvorming, vertolkingen en een goed ontwikkelend verhaal zorgen voor een sterke kijkervaring.

8/10