DVD Review: A Tale of Three Sisters

Format: DVD Genre: Drama Speelduur: +/- 108 Minuten

Regisseur: Emin Alper

Acteurs: Cemre Ebuzzyia, Ece Yuksel, Helin Kandemir, Kubilay Tunçer, ...

Beeld : 2.00:1 Taal: DD 5.1 | Turks Ondertitels: Nederlands, Frans

Label: Cherry Pickers Films

Kinderen grootbrengen is geen sinecure. En voor velen is het iets waar ze van wakker liggen. Vaak omdat je niet de middelen hebt om je kinderen een béter leven te geven dan hetgeen dat je zelf hebt ervaren. A Tale of Three Sisters gaat ongeveer over dat, alleen culmineert dat in een verhaal waar ieder verhaal een eigen richting uitgaat.

Een man en zijn drie dochters. En die drie dochters stuurt hij naar een dokter om daar te werken en in betere omstandigheden een leven op te bouwen. Alleen komt het verhaal direct met een boemerang waardoor twee dochters meteen terug in het dorpje bij hun vader staan. Beide hebben een misstap begaan. De ene dochter heeft zonder huwelijk een kind gekregen, de andere gebruikte geweld tegenover één van de dokters kinderen. We leren alle personages op een gestaag tempo beter kennen, en regisseur Emin Alper slaagt er in elk personage een boeiend verhaal mee tegeven.

Het start immers met een vader en zijn drie dochters, maar dat verhaal wordt breder. De dochter met het kind trouwt om het kind een vader te geven, en deze man probeert haar terug in loondienst te krijgen bij de dokter. Natuurlijk heeft hij zijn eigen motieven daarvoor en zo ontspint er zich op het zijspoor een dramaverhaal dat in zijn eigen baan boeiend is om te volgen. De film draait duidelijk rond patriarchale maatschappelijke gebruiken en wat een vrouw moet doen om onder dat juk uit te geraken. Het verhaal draagt de boodschap, maar de makers zijn duidelijk niet vergeten er een visueel interessante film van te maken. Naast een knap verhaal is de achtergrond sterk gebruikt en complimenteert het visuele het verhaal. Dat levert een sterke en interessante film op.

A Tale of Three Sisters is een erg interessante film. Het verhaal is uitstekend verdeeld over de verschillende personages en het thema rond het patriarchaat en het verbeteren van je leven zit er stevig in gecementeerd. Dat en degelijke vertolkingen en knappe beelden leveren een boeiende prent op.

8/10