DVD Review: A Quiet Place - Part II

Format: DVD Genre: Horror, Thriller Speelduur: +/- 93 minuten

Regisseur: John Krasinski

Acteurs: Emily Blunt, John Krasinsky, Cillian Murphy, Milicent Simmonds, ...

Beeld: 2.39:1 Taal: DS 5.1 | Engels, Italiaans, Spaans Ondertitels: Nederlands, Spaans, Italiaans, Duits

Extra's: Director's Diaries met John Krasinski, Visual Effects and Sound Design

Label; Paramount Pictures

In 2018 kwam John Krasinski met het erg sterke A Quiet Place. Een film over monsters die zo sterk horen dat je niet het minst geluid mag maken. Dat leverde een sterke, enerverende horrorfilm op waarin baby's die huilden je als kijker op het puntje van je zetel deden zitten. Eigenlijk was een vervolg niet het plan. Maar het komt er nu toch.

Op voorhand blij zijn met een sequel waren we niet. Krasinski's personage is er niet meer, en de film was als geheel goed en afrondend. Maar 'here we are'. Evelyn gaat in de wijde, gevaarlijke wereld op pad met haar kinderen en leert nieuwe gevaren kennen. En nieuwe mensen. Cillian Murphy neemt zowat de rol van Krasinsky over en brengt op een goede manier een interessant personage tot leven. ook Blunt acteert weer goed en Millicent Simmonds is sterk als dochter Regan. Maar alles staat of valt met de monsters en het gebruik van geluid in A Quiet Place, of de film zou zichzelf niet zijn.

Het is allemaal meer en groter, maar ook luider. En op dat vlak is het een beetje ontgoochelend. Een beetje maar. De momenten waarop stilte een enerverende sfeer brengt die je op het puntje van je stoel plaatst, zijn schaarser. Er is nog altijd een sterke psychologisch thriller-kant aan de film, maar het is minder prominent aanwezig. Er zijn meer mensen, meer personages en we komen meer te weten over de oorsprong van de monsters, waarin we Krasinski nog ever terugzien. De uitleg wordt wel beperkt, waardoor het een beetje vis noch vlees is. Gelukkig weet de film het wel voldoende interessant te houden en heb je nooit het gevoel dat het een overbodige sequel is. Er zit voldoende spanning in en de momenten dat het enerverend wordt, roept het de sfeer en kwaliteit van de eerste film terug op.

Was een sequel een must? Nee. Is het een overbodige sequel? Ook nee. A Quiet Place Part II is gewoon een goede film met sterke horrorelementen en bijwijlen alweer een sterk gebruik van geluid, of de afwezigheid ervan. Er zijn meer personages, er is meer te ontdekken en Cillian Murphy speelt een boeiend nieuw personage. Wie fan was van de eerste, zal het ook zijn van de tweede.

8 / 10