Comic Review: Wild Bill Hickok

Reeks: Het Echte Verhaal Van de Far West

Pagina's: 56

ISBN: 9789462108653

Prijs: €9,99

De tijd van de cowboys en indianen is eentje die tot de verbeelding spreekt. Deels ingegeven door de Western-films van oud-Hollywood is het een geromantiseerde periode met gemythologiseerde figuren die iedereen wel kent. Wild Bill, Buffallo Bil Jesse James, Doc Holiday, Billy the Kid, Butch Cassidy... Deze reeks wil de échte verhalen rond de mythologische figuren vertellen.

Het verhaal van Wild Bill Hickok dat we hier volgen, is niet het verhaal van wanneer hij zijn faam vergaarde, maar wat er gebeurde nadat hij per ongeluk zijn maat neerknalde. Het avontuur neemt daarmee meteen een start op een hoog tempo, met actie én laat ons meteen zien dat die actie geweldig getekend wordt. Want de tekenstijl van deze strip is meer dan in orde. Realistisch, bruin- en geeltinten, ... De westernsfeer wordt perfect op papier weergegeven en sleurt je mee in het verhaal.

Dat verhaal ontvouwt zich na het snelle begin op een iets rustigere manier, al zien we dat Wild Bill zich vooral bezig gaat houden met drank, poker en vrouwen. Geen heldenverhaal, maar een verhaal van een aan zichzelf twijfelende, soms door schuld verscheurde man die zijn heil zoekt in alcohol en vrouwen. Het is haast een roadtripverhaal met passages bij Buffalo Bill waar hij theatervoorstellingen mee verzorgde tot de cirkel rondmaken door op een andere plek te belanden en de ster weer op te nemen. Het is een razend interessant verhaal van begin tot eind van één van de markantste figuren uit de Wild West.

Wild Bill Hickok zijn échte verhaal is een pak minder glamoureus dan de films je willen doen geloven. Door een sterk en realistisch verhaal te vertellen en te combineren met een uitstekende tekenstijl, is deze strip eentje geworden van hoog niveau.

9/10