Comic Review: Vreemde Vogels #3

Reeks Jommeke

ISBN: 9789462108417

Jonge lezers die een honger hebben naar kennis en graag dieren zien, komen de laatste jaren erg goed aan hun trekken. Denk maar aan strips als Dinopark, Insecten, Diep in de Zee, Dino's. en... Uiteraard Vreemde Vogels. Deze maand ligt het derde nummer in de reeks al in de winkelrekken.

Het is maar zeer de vraag hoeveel vogels je nog kan introduceren aan een lezerspubliek, maar een derde album kregen ze alleszins nog vol. De formule is bekend: paginalange - of iets langere - gags die humor en weetjes combineren, en soms een infokaartje met weetjes en waar ze leven. Eén ding is zeker: als je graag vogels ziet en als jonge lezers graag strips leest, blijft ook het derde nummer boeien. Wat wel opvalt, is dat de grapjes hier en daar gerecycleerd lijken.

Vaak probeert men in de paginalange gags elementen van het dier te gebruiken binnen een grap, maar je merkt dat er dit derde album enkele dingen terugkomen. Gelukkig blijft het ,zeker voor het doekpubliek, amusant en lollig genoeg om niet téveel om de oren geslagen te worden met weetjes. De lijn tussen lollig en belerend is in zulke albums soms dun, maar Vreemde Vogels weet dat goed uitgebalanceerd te houden. Alweer veel nieuwe, leuke vogels, tekeningen en grapjes. Voor de derde keer op rij.

Of je er tien albums mee kan vullen, durven we te betwijfelen. Je ziet nu jammer genoeg al wat grapjes terugkomen, in een licht andere vorm. Maar een keertje kan je dat vergeven, zeker omdat het lollig genoeg is. Of dat een volgend nummer nog zo zal zijn? We laten ons graag verrassen.

7,5/10