Comic Review: Vreemde Vogels #2

Reeks: Vreemde Vogels

ISBN: 9789462108141

De strips die wetenschappelijke feitjes en humor combineren zijn wel populair dezer dagen. Dinopark was onlangs zo eentje, maar er kwam ook zulke strip over vissen en eentje over vogels. Als je dacht dat je na de eerste Vreemde Vogels alles gezien had, moet je maar eens opnieuw nadenken, want er is een tweede album.

Liefhebbers van vogels gaan hun hartje kunnen ophalen en eigenlijk is dit nummer ook geschikt voor jonge lezers. Ook het tweede album is weer een fijne mix van meer bekende vogels, maar ook dus van die vreemde vogels waar de titel van de reeks op slaat. Wie het eerste album gelezen heeft, weet eigenlijk wat hij kan verwachten. Je krijgt elke pagina - of om de twee pagina's - een andere vogel voorgeschoteld die één of ander avontuur beleeft, en terwijl je met grapjes om de oren geslagen wordt, worden er ook feitjes in verwerkt.

Het leuke aan de Vreemde Vogels-strips is dat de wetenschappelijke feitjes niet op een saaie manier worden voorgesteld. Ze worden in de humor verwerkt. Zo is het ook voor jonge lezertjes fijn om lezen en leren ze nog iets bij. Al moeten we net als bij de eerste strip zeggen dat de teksten soms iéts te droog zijn, waardoor het niet altijd even vlot leest. Maar de humor en de snelle gags redden dat wel voldoende om het met plezier uit te lezen.

Vreemde vogels is een strip die niét alleen voor jonge lezertjes of vogel-fans fijn is om lezen. De combinatie van feitjes en humor maakt dat jonge lezers spelenderwijs iets bijleren en iets oudere lezers zullen er ook wel fijn doorbladeren. Enkel leest het niet altijd even vlot, maar dat is bij deze reeks geen onoverkomelijk probleem.

7,5/10