Comic Review: Voetbalgek #18 - WK Special

Reeks: Voetbalgek

Pagina's: 48

ISBN: 9789462108448

Prijs: €8,99

Een Wereldkampioenschap voetbal in de winter: het blijft iets heel erg vreemd. Normaal staat het volk met een biertje in de hand op een groot scherm te turen op één of andere grote markt, maar nu zitten we aan de warme chauffage - of ouderwetse haard - voor de televisie met een warme choco. Ook de strip voetbalgek draait deze maand rond het WK.

Géén WK voor de Leerklooiers. In plaats daarvan dezelfde rampzalige voetbalmomentjes die grappige gags opleveren die doorgaans niet langer dan een pagina lang zijn. Die gags werken na achttien albums nog steeds en het is verwonderlijk dat ze origineel weten te blijven. Van ballen die gevuld zijn met helium tot graancirkels in het veld omdat men in slaapt valt op de zitmaaier. Niet dat het allemaal hoogstaand is, maar het is natuurlijk voor een groot stuk gericht op een jonger publiek en zij zullen het allemaal wel heel grappig vinden.

Maar het Wereldkampioenschap Voetbal is er dus, en uiteraard draait dit album daar voor een deel ook rond. De voorzitter gaat zoals steeds naar het WK voetbal, maar hij mag nu niet binnen en wil het WK nu naar zijn club brengen en gooit het veld vol zand. Onbespeelbaar, maar dus opnieuw voer voor een aantal gags. In dit thema vallen de gags wel wat tegen. Het draait allemaal een beetje rond hetzelfde, maar voelt niet zo tof aan als de reguliere gags.

Het WK voetbal zorgt misschien voor inspiratie bij spelers op het veld, maar dus niet echt bij de makers van de strip Voetbalgek! De gewone gags zijn best leuk en goed, maar wanneer het WK erbij komt, weten de gags niet echt te overtuigen of is het gewoon teveel van hetzelfde.

6/10