Comic Review: Vermoorde Onschuld

Reeks: One Shot

Uitgeverij: Le Lombard

Pagina's: 192

ISBN: 9789064218002

Prijs: €29,95

Soms begaan mensen onmenselijke daden, en is iedereen heel snel om te veroordelen. Vaak terecht, maar even vaak is er iets tijdens het opgroeien in gang gezet. Radartjes die pas jaren later beginnen te stokken en iemand doen doorslaan. Net daar gaat het verhaal van Olivier Grenson, Vermoorde Onschuld, over.

Deze lijvige comic, een striproman, eigenlijk, begint meteen met die misdaad. We zien de ranke Fanny zich voorbereiden op een Kerstmaal met haar moeder en tweelingzus. Wat daar gebeurd, krijgen we niet meteen te zien, maar de tragedie zorgt ervoor dat ze in de gevangenis belandt, en we haar jeugd verkennen. Vermoorde Onschuld is het verhaal over een moeder die haar kinderen psychologisch mishandelt, en de band tussen haar onafscheidelijke kinderen keer op keer op subtiele wijze saboteert. Het verhaal toont dat ouders op subtiele wijze hun kinderen psychologisch kunnen mishandelen, en elke pagina van dit verhaal vertelt dat op magistrale wijze.

Vermoorde Onschuld is daardoor een erg ontroerend, meevoelend en schitterend dramaverhaal dat alle aspecten van een leven toont. Het voelt ook erg realistisch aan. Als lezer ga je zelfs meeleven met Fanny, die iets gruwelijks heeft gedaan. Omdat het verhaal de psychologische terreur van haar moeder uit de doeken doet. Maar ook achter de moeder zit een verhaal van liefde en ongeluk waardoor haar denk- en handelswijze stillaan duidelijk wordt. Ook zij heeft een reden waarom ze is zoals ze geworden is. Dat komt pas later in het verhaal, nadat we eerst heel veel antipathie voor de moeder hebben opgebouwd. Een sterk stukje verhaalvertelling waardoor Vermoorde Onschuld een fantastisch drama wordt, ondersteund door heerlijk tekenwerk waar rood de contrasterende kleur in een anders sober kleurgebruik is.

Vermoorde Onschuld is wellicht één van de beste dingen die in 2021 in stripland verschijnen. Een enorm sterk verhaal dat zijn personages opbouwt en uitdiept zoals we dit jaar nog maar zelden gezien hebben, en wellicht nog zelden zullen zien. Een page turner van begin tot einde.

10/10