Comic Review: Urbanus #200 - Het Laatste Avontuur

Reeks: Urbanus

Pagina's: 32

ISBN: 9789002275418

The Last Dance van de bekendste familie van Tollembeek. Of toch zo ongeveer. Het Chinees katje telt al een aantal avonturen af naar dit nummer 200, met de mededeling nog x-aantal avonturen. Nu, we weten na het persmoment rond nummer 200 dat er nog ééntje komt. Maar hoe dan?

Het laatste - nu ja, op één na laatste - avontuur begint met iedereen die belastingsbrieven krijgt dat ze een som moeten betalen. Cesar, Eufrazie, Urbanus... de hele familie. Het wordt van daar al weer snel absurd en van hun huis dat gesloopt wordt tot een ritje met de Veerman van de Dood gaan het over in een feest ter ere van Urbanus en zijn familie. Er gebeurd heel wat en er passeren heel veel figuren de revue, maar het feest blijft niet altijd even vrolijk. Het absurdisme viert weer hoogtij in dit avontuur, en we zouden het natuurlijk niet anders willen zien in de stripreeks rond Vlaanderens oerkomiek.

God de Vader organiseert de boel en laat heel wat toekomstbeelden zien van toekomstige avonturen, tot in de nummers duizenden toe. Verwarrend als lezer, want dit zou het (voor)laatste avontuur zijn. In die previews zitten echt wel toffe dingetjes, al is niets wat het lijkt en krijgt het avontuur een einde waarvan je denkt 'ach ja, natuurlijk'. Helemaal in de kenmerkende absurde stijl verloopt het avontuur van Urbanus en zijn ouders op een boeiende manier van de eerste tot de laatste pagina. Al is dat dus nog niet de allerlaatste pagina.

Hoe het avontuur zal volgen op dit nummer 200 is een goede vraag, en hoe dan ook kijken we uit naar het echte allerlaatste avontuur, na de cliffhanger van dit avontuur. Desalniettemin is het een erg goed album dat heel veel dingen goed doet en volledig de stijl van de strip trouw blijft tot de allerlaatste snik.

9/10