Comic Review: Urbanus #197 - Godzijdank Kattengejank

Reeks: Urbanus

Pagina's: 32

ISBN: 9789002271755

Nummer 197. Wie de Urbanus-strips als vaste kost leest, weet dat het gelukskatje op Urbanus zijn nachtkastje al eventjes aan het aftellen is richting avontuur nummer 200. Na dit avontuur nog drie strips te gaan, als het katje gelijk heeft. En dit avontuur draait helemaal rond dat onheilspellend beeldje.

Toeval of niet, Eufrazie en Cesar openen het avontuur met een theatervoorstelling die ze opvoeren rond dat gelukskatje. Op zich al grappig, maar de lol begint pas wanneer Urbanus door heeft dat het katje aftelt en zelf concludeert dat het daarna is afgelopen. Maar niet voor hij eerst een paar lollige pagina's beleeft met enkele geïmproviseerde verjaardagscadeaus die hij krijgt van zijn ouders. Daarna draait het dus om dat beeldje, en hij probeert er op elke manier vanaf te geraken. Maar op onverklaarbare wijze verschijnt het altijd terug op zijn nachtkastje.

Leuk, lollig, maar echt hilarisch wordt het als god zich gaat moeien en Eufrazie in een kat verandert die het beeldje moet beschermen. Dan wordt het helemaal absurd en zitten we helemaal in de echte Urbanus-sfeer die het nummer tot dan toe ietwat ontbrak. Hoe dan ook is het heel lollig om te lezen en is het vooral fijn dat Linthout en Urbanus het beeldje nu echt benoemen en er een verhaal om draaien. Afwachten wat het gaat geven...

Op zich is het best leuk dat ze een verhaal wijden aan het katje en dat Urbanus zich nu bewust is van de gevolgen. Anderzijds willen voor de laatste avonturen echte typische absurde Urbanusavonturen, terwijl het dit in het begin van de strip ontbreekt.

7/10