Comic Review: Urbanus #194 - De Verloren Vijs

Reeks: Urbanus

Pagina's: 32

ISBN: 9789002271724

Urbanus is één van de meest absurde strips die je kan vinden, maar ondertussen wordt er al enkele albums lang gehint naar het einde voor nummer 200. Dit is nummer 194, dus logischerwijs zullen er nog zes albums verschijnen voor het einde reeks is voor de meest absurde stripreeks van Standaard Uitgeverij. Nog even genieten dus.

En genieten doen we. In De Verloren Vijs halen Linthout en Urbanus alles uit de kast om het zo absurd mogelijk te maken. De inboedelveilig van boerke de Ceuteleire brengt ons op het pad van Peter en Pol, en Urbanus die een hele roedel schapen koopt. Dat is al een absurd begin, en het draait helemaal om Peter, Pol, die twee hun drang om dingen uit te vinden en Urbanus die ervoor zorgt dat de inwoners van Tollembeek hun vijzen verliezen en zombies worden.

Kan je nog volgen? Wij ook niet noodzakelijk en da's ook niet noodzakelijk een probleem. Het is héél absurd en het gaat soms nergens over en zelfs wanneer het nergens over gaat, komt het nog allemaal samen. Verwarrend? Wel, da's het avontuur nu ook en da's de onweerstaanbare charme van de Urbanus-strips. Want het is grappig, het is verwarrend en het is verdorie enorm leuk om te lezen, en dat is na 194 avonturen nog niet veranderd.

De Urbanus-strips blijven scoren en het is moeilijk om er niet van te houden. Daarom is het aangekondigd einde - tenzij het nog een andere betekenis heeft en ze ons in het ootje nemen - des te meer jammer. We willen nog jaren Urbanus-strips lezen, want ook nu weer is het een zaligheid om het absurdisme te doorbladeren.

8/10