Comic Review: Undertaker #6 - Salvaje

Reeks: Undertaker

Uitgeverij: Dargaud

Pagina's: 48

ISBN: 9789085586333

Prijs: €8,99

Undertaker van Ralph Meyer, Caroline Delabie en Xavier Dorison is zonder twijfel één van de boeiendste en leukst om lezen westernstrips van de laatste jaren. De reeks komt ook mondjesmaat met nieuwe avonturen en elk verhaal neemt de tijd om zich te ontplooien. In dit zesde nummer is het tijd om Caleb te begraven en een familiaal drama mee te maken.

Dit avontuur gaat natuurlijk voort op het al lopende verhaal en daar krijgen we een blik op wat er vroeger gebeurde met Sid. Dat lijkt banaal, maar het is een fundering voor de rest van het verhaal, dat vooral draait rond Caleb's begrafenis, diens halfbloedzoon die hij had met Salvaje en wat er daarna gebeurd. Het verhaal heeft sterke dialogen en een opbouw om vingers en duimen van af te likken.

Die opbouw gebeurd door bepaalde elementen achteloos voor te stellen, maar ze laten dubbel en dik te laten terugkomen. Zoals het immense Ambassador-gebouw, dat later in de spetterende finale van dit verhaal nog een grote rol speelt. Het verhaal is van de eerste tot laatste pagina boeiend, maar het is vooral na de begrafenis van Caleb dat de actie echt losbarst. En wanneer dat gebeurd, is het meteen héél erg goed. Het is wel niet enkel de actie of het verhaal dat Undertaker zo goed maakt. Ook de tekenstijl en de soms heel goed gekozen beeldvorming is sterk. En dat is de reden waarom Undertaker misschien wel de béste Westernstrip blijft.

Undertaker weet met elk van zijn avonturen te boeien en dat is met 'Salvaje' niet anders. Het voegt weer een razend interessant stukje toe aan de wereld van Undertaker en weet een ideale mix van verhaal en actie te brengen. We kijken nu al uit naar het zevende avontuur, dat ongetwijfeld even hard zal boeien.

9 / 10