Comic Review: Suske en Wiske - De Verdwenen Joker

Reeks: Suske en Wiske - De Blauwe Reeks

Pagina's: 56

ISBN: 9789002276316

Prijs: €9,99

Suske en Wiske zijn een iconisch duo in stripland en dat wordt nog eens benadrukt wanneer je weet dat Willy Vandersteen acht speciale avonturen in de krant uitbracht, tussen 1948 en 1959. Later uitgebracht als 'De Blauwe Reeks'. Stallaert en Corteggiani maakten het onafgewerkte 'De Sonometer' twee jaar geleden af, en nu komen ze met een gloednieuwe hommage: De verdwenen Joker.

Stallaert althans. Voor de tekeningen werd Corteggiani vervangen door Ronald Grossey. De Verdwenen Joker is dus een hommage aan de blauwe reeks en dat zie je uiteraard aan de tekenstijl, die helemaal anders is dan die van de 'reguliere' Rode Reeks. De klassieke tekeningen roepen een nostalgisch gevoel op bij de lezer, en de focus ligt heel erg op Lambik, Suske en Wiske. Sidonia, Jerom, Barabas en andere bekende figuren zijn helemaal niet te zien. De achtergrond van dit verhaal is de Expo in Brussel van 1958. Lambik heeft daar een interview met de bekende actrice June West, maar botst onderweg met iemand, de een boek kaarten in zijn borstzak stopt.

Dat verhaal leidt tot een intrigerend plot met speelkaarten met gaten in, die iedereen wel wilt hebben. Geheimzinnige figuren in pak, de Russen, zelfs de beroemde actrice June West. Spannend, want de lezer komt maar met mondjesmaat te weten wat de kaarten zijn en waarvoor ze dienen. Sterk schrijfwerk dus, want ondertussen blijft het boeiend, wordt de rol van eerst onopvallende personages duidelijk en is er nog ruimte voor de nodige humor, die langs Lambik gebracht wordt. Die humor is goed gedoseerd, zodat het spannende verhaal niet verdronken wordt in onnodige grappen. We mogen dus wel concluderen dat deze hommage aan de 'Blauwe Reeks', een sterke strip is geworden.

Als we een assumptie moeten maken, is het wel dat Willy Vandersteen heel erg blij zou zijn met het verhaal van 'De Verdwenen Joker'. Een historische setting met Expo '58, spanning, spionage én een Lambik die voor de nodige, gedoseerde humor zorgt. Een topavontuur.

9/10