Comic Review: Suske en Wiske #366 - De Geplaagde Plantijn

Reeks: Suske en Wiske

Pagina's: 48

ISBN: 9789002276354

Prijs: €6,99

Een nieuw jaar, een nieuw Suske en Wiske-avontuur! Niet toevallig reizen we voor dit 366ste avontuur van het bekendste duo in stripland terug in de tijd, naar een stukje Vlaamse geschiedenis, want het valt samen met het tweede dikke album van 'Het Verhaal van Vlaanderen'. Geen strip die het verleden zo leuk kan maken als Suske en Wiske dat doen. Nu ook?

Het verhaal van Vlaanderen is een uitslaand succes en de gouden zegel plakt ook op de cover van deze Suske en Wiske. In 'De Geplaagde Plantijn' belandden we in het verleden in een tijd dat Plantijn van alles en nog wat drukte, maar in het geheim ook ketterse brieven drukte. Het verhaal wordt vrij simpel opgezet. Lambik verjaart, Sidonia koopt hem een oude map van Antwerpen en dat blijkt per toeval een schatkaart te zijn. De opzet is wel héél erg simpel en ook de schurk van het verhaal wordt amper gebruikt. Deze gaat zelfs niet terug in de tijd, maar gijzelt Barabas, die onze vrienden niet kan terugflitsen bij gevaar, tot de schat effectief gevonden is.

Los van het iets mindere verhaal in het heden en een weinig interessante schurk, is de periode waarnaar onze vrienden reizen, wél erg interessant. De Spaanse bezetting van Antwerpen is een cruciaal stukje in de geschiedenis van Vlaanderen, en de ketterse brieven zijn daar een onderdeel van. Het is allemaal erg goed getekend, en de humor is ook prima, maar er wordt naar onze mening iéts te weinig gedaan met de historie van die tijdsperiode. Er wordt een schattenjacht van gemaakt die wel vlot leest en grappig is, en uiteindelijk is de essentie van die periode wel omvat in die schattenjacht, maar we zijn best meer gewoon van Suske en Wiske hun historische avonturen. Desondanks toch een fijn avontuur.

Wanneer Suske en Wiske naar het verleden reizen, stellen ze zelden teleur en ook nu zijn we niet teleurgesteld. Ja, men had méér kunnen doen met de historie en de setup is niet zo geweldig, maar het blijft een knap getekend avontuur met leuke historische grondslag en de humor die we gewoon zijn van deze reeks.

7,5/10