Comic Review: Suske en Wiske #364 - De Gulden Krijger

Reeks: Suske en Wiske

ISBN: 9789002275197

Heel wat bekende stripfiguren maakten afgelopen maand hun opwachting en ook het bekendste duo in stripland is terug. Dan hebben we het natuurlijk over Suske en Wiske. Deze keer staan zij echter niet zo zeer in de kijker, maar wel hun sterke vriend en zijn ietwat lompe kameraad.

Je hebt het geraden: de Gulden Krijger gaat vooral over Jerom en Lambik. Jerom krijgt een rol te pakken in een superheldenfilm met Indianen en Lambik probeert wanhopig een rolletje in de Hollywoodfilm te pakken te krijgen. Dit avontuur is vooral heel erg leuk omdat het, mede dankzij Jerom zijn gouden superheldenkostuum, doet terugdenken aan de Jerom-stripreeks waarin hij de hoofdrol speelde. Of de moderne versie van die reeks, J. Rom. De schrijvers doen met dit verhaal dus terugdenken aan het verleden, wat altijd werkt.

Nostalgie is immers een sterke emotie. Toch valt er ook een moderne toets in te rapen. De film wordt gesaboteerd, en onder meer echte kogels komen uit het prop gun. Jerom is natuurlijk onkwetsbaar, maar het incident doet denken aan het ongeval op de set van Rust, met Alec Baldwin. Of dat een bewuste referentie is, betwijfelen we. Maar het doet er aan denken. Het is hoe dan ook een sterk avontuur dat Jerom en Lambik in de spotlight plaatst. Suske en Wiske spelen natuurlijk ook een grote rol, maar aan de zijlijn, om te ontdekken wie er achter de sabotage zit.

De Gulden Krijger is een echt sterk Suske en Wiske-avontuur. Een exotische locatie, spannende verhaallijn en mysterieuze ongevallen maken een boeiend verhaal met een knipoog naar de vroegere stripreeks van Jerom.

9/10