Comic Review: Suske en Wiske #362 - De Kale Kroon

Reeks: Suske en Wiske

Pagina's: 48

ISBN: 9789002274213

Prijs: €6,99

Net als enkele andere onverslijtbare reeksen afgelopen maand, zijn ook Suske en Wiske weer van de partij in de boek- en striphandel. Meestal krijgen we klassieke avonturen waar ze naar het verleden reizen, maar af en toe zit er een moderner verhaal tussen. In dit nieuwste album wordt er gekozen voor een volledig andere aanpak.

Lambik vertelt een verhaaltje. Dat is zowat de hele uitleg van de aanpak van dit avontuur. Lambik vertelt het fictieve verhaal van Suzko en Wizka die moeten strijden om de troon als Tsaar en bepaalde proeven moeten afleggen, terwijl Baba Yega - een heks - hun probeert te dwarsbomen. Wat leuk is, is dat je met zo'n verhaal alle kanten uit kan want het heeft geen gevolgen voor de personages Alleen is met dat idee misschien te weinig gespeel. Toch is het een goed verhaal en de opdrachten die ze moeten doen om het tsaarschap te winnen, zijn best origineel en kennen soms een verrassende afloop.

Maar ook buiten dat verhaal is het tof. Lambik, als de verteller, breekt de vierde wand met de tekenaar/schrijver van Suske en Wiske en dat levert toffe dingetjes op. Dat kan je alleen maar als je een unieke vertelstructuur als deze gebruikt. Verder heeft het verhaal best weer enkele mooie boodschappen en morele dingetjes in zich. Zoals samenwerking, vriendschap en dat constructief samenwerken alles verslaat. Dat en het gewoon leuke verhaal en Lambik die als verteller een personage ophemelt dat op hem lijkt, levert een tof en vlot avontuur op.

Waarom men in dit nummer deze vertelstructuur gebruikt is een goede vraag, maar het is wel leuk. Het levert een uniek avontuur op met interactie tussen Lambik en de schrijver/tekenaar. Echt een heel erg leuk avontuur om te lezen.

8/10