Comic Review: Suske en Wiske #361 - De Grot van Gregorius

Reeks: Suske en Wiske

ISBN: 9789002274107

Heel veel leuke strips, in het begin van dit jaar. Veel bekende reeksen als Urbanus, Jommeke maar ook Suske en Wiske komen met een nieuw verhaal. Niet alleen Jommeke maakt gebruik van een maatschappelijk thema, ook Suske en Wiske gaan de maatschappelijke toer op met De Grot van Gregorius.

Niet dat het er zo vingerdik opligt als bijvoorbeeld in het Jommeke-avontuur van deze maand. De vrienden zijn op vakantie in Tartarië en Suske en Wiske trekken alleen het bos in. Ze komen een jongen op de vlucht tegen en moeten uit de klauwen van een blauwharige deerne proberen te blijven. Suske werpt zich op als een regelrechte Bear Grylls en ondertussen is Sidonia in paniek omdat ze niet terugkeren uit het bos. De mysterieuze jongen zit wel in met Sus en Wis, maar probeert ze om de tuin te leiden, want hij wil ze niet meenemen naar zijn uiteindelijke bestemming. Spannend is het wel, en ze slagen er in om de clou van het verhaal vrij lang verborgen te houden.

Uiteindelijk draait het om ecologische redenen, want de President wil een bos omleggen om industrie te bouwen, terwijl er misschien een legendarische beer woont in de titulaire Grot van Gregorius. Een goede manier om een verhaal op te bouwen, al waren de survival-lessen van Suske bijwijlen iets té belerend. Maar de boodschap en het verhaal, dat was wel tof. Enig minpuntje: hier en daar ontbrak een vleugje humor dat doorgaans wel in de verhalen te vinden is. Lambik in mindere doen.

Suske en Wiske-avonturen zijn altijd fijn om lezen, en na het ziekenhuisschip van het vorig avontuur, gaan ze nu weer voor iets maatschappelijk met een ecologisch thema rond bossen rooien voor industrie. Een leuk avontuur, zonder meer, waar misschien een vleugje humor te weinig inzit.

8/10