Comic Review: Suske en Wiske #360 - De Drijvende Dokters

Reeks: Suske en Wiske

ISBN: 9789002271441

Dat Suske en Wiske-strips vaak geworteld zijn in de werkelijkheid, is een feit. Maar vaak gaat het dan om de historische werkelijkheid, waar de twee helden in het verleden duiken en in een bekende geschiedkundige gebeurtenis terechtkomen. In deze strip niet. Hier is het verhaal ook geworteld in de realiteit, maar wel de moderne. Die van de ziekenhuisschepen.

In dit nieuw avontuur wordt de liefdadigheidsorganisatie Mercy Ships en het schip Global Mercy, dat volgend jaar uitvaart, in de kijker gezet. En dat levert zowaar één van de beste avonturen van de laatste jaren op. Sidonia meldt zich aan als vrijwilliger op het schip dat naar Afrika vaart om mensen in nood te helpen, en tegelijk ontvangt ze per post een mysterieuze zwarte enveloppe, die niet opengeraakt voor ze vertrekt. Het mysterie van die zwarte enveloppe, een mysterieus figuur die de enveloppe wil onderscheppen en allerhande vreemde gebeurtenissen op het schip Global Mercy zorgen voor een avontuur met heel veel tempo, een cool verhaal en een avontuurlijke thriller-vibe.

Op geen enkel moment vertraagt het verhaal, dat draait om een saboteur die het schip wil tegenhouden van te arriveren in het Afrikaans land van bestemming. Dat het zich wortelt in de realiteit is ook duidelijk aan zaken die overboord vliegen zoals vaccins van Pfizer, Moderna en Astra Zeneca. Een klein detail in één plaatje, maar het draagt bij aan de waarachtigheid van het avontuur. Een avontuur dat nog enkele twists kent en heel spannend gemaakt wordt én een oude bekende nog eens doet langskomen. Een enorm gesmaakt en geslaagd avontuur.

Wanneer we lazen dat dit een avontuur zou zijn dat Mercy Ships in het daglicht zou plaatsen, hadden we er geen goede hoop op. Vaak leveren zo een spotlight-albums weinig geïnspireerde avonturen op, maar niets is minder waar. De Drijvende Dokters is één van de meest spannende en beste avonturen in de reeks sinds lang.

9/10