Comic Review: Supergroom #2 - De Olympische Oorlog

Reeks: Supergroom

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 88

ISBN: 9789031439188

Prijs: €8,99

Robbedoes is een van de meest geliefde stripfiguren in ons land, en de man in het rode piccolopakje gaat al héél erg lang mee. Er zijn al spin-offs zoals de Zwendel-albums, en er verschenen ook al enkele hommage-albums van verschillende auteurs en tekenaars. Supergroom is geen hommage, maar een echte nieuwe spin-off reeks met Robbedoes in de hoofdrol.

Nu, dit is het tweede nummer al. Maar het eerste mocht er wezen. In dit tweede nummer komt het gevaar echter van alle kanten voor de gemaskerde Robbedoes. Hij wordt ontvoerd en moet deelnemen aan een wedstrijd vol superhelden op een eiland, waar maar eentje kan winnen. Dat klinkt als iets Battle Royale-achtig, of doet zelfs denken aan het nu hyperpopulaire Squid Game op Netflix. Alleen minder gewelddadig. Een leuke opzet, en best spannend ook, met spip die komt meedoen en een achterdochtige Kwabbernoot.

Van Rommelgem moet immers de identiteit van Supergroom geheim houden, maar Kwabbernoot begint enkele dingen op te vallen. Een album met veel actie en smoesjes ook, maar ook de geboorte van een nieuwe superheld. Kwabbernoot schiet immers ook in actie en dat levert ook toffe momenten op. Al zijn er ook enkele nieuwe personages die we kunnen smaken en die het verhaal interessanter maken, zeker wanneer Supergroom het lastig krijgt in de Olympische wedstrijd, waarvan zijn deelname meer is dan dat het lijkt, maar dat verklappen we natuurlijk niet.

Supergroom is de Belgische superheld die we niet wisten dat we hem nodig hadden. Het is een leuke reeks met nu een tweede avontuur dat de juiste balans vindt in humor, actie en toffe personages. Leuk voor de fans van Robbedoes, maar ook voor superheldenfans die helemaal geen Robbedoes hebben gelezen.

8,5/10