Comic Review: Robbedoes en de Krankzinnigen

Reeks: One Shot

Uitgeverij: Dupuis

Pagina's: 56

ISBN: 9789031440276

Prijs: €11,99

Robbedoes is één van de steunpilaren van de stripwereld en al decennialang bekend, in duo met Kwabbernoot. De avonturen die ze beleven zijn legendarisch, maar ook zij hebben een Robbedoes 'door'-reeks, waar nu en dan andere auteurs en tekenaars hun versie van de in het rood geklede Picollo mogen geven. Deze keer Jul en Libon.

Jul en Libon kiezen radicaal voor een andere tekenstijl. Het is de stijl die Jul gewoonlijk brengt en in deze mag dat niet verrassend zijn, maar meestal kiezen tekenaars voor de Robbedoes-hommages om dichtbij de originele stijl te blijven, gekruid met een eigen twist. Zo niet Jul en Libon. Een complete stijlbreuk en dat is ook wel eens cool. Simpele, grote en meer cartooneske tekeningen. Vooral Spip komt de transformatie ten goede. Hij oogt levendiger, grotesker en mag meer commentaar dan ooit leveren, wat ook humoristische momentjes oplevert.

Het verhaal op zich is niet moeilijk. Kwabbernoot lijkt verdwenen na te vertrekken op reportage en Robbedoes vindt hem in een gesticht waar iedereen denkt dat hij een stripfiguur is. De vele verwijzingen naar bekende strips zijn heel leuk. Van de Smurfen tot Titeuf. Vanaf dan ontwikkelt het verhaal zich een beetje, maar het blijft vooral héél leuk om te lezen. Verhaalgewijs is het misschien wel wat mager, terwijl we op dat vlak wel verwend geweest zijn in andere hommages. Vergis je niet, zelfs met een simpel verhaal is dit nog een knappe hommage.

Jil en Libon kiezen voor een enorme stijlbreuk met deze tekenstijl, en dat is ook wel eens een leuke afwisseling. Spip is top, de verwijzingen naar andere strips ook en het avontuur zit vol toffe humor. Het verhaal is wat simpeler, maar nog steeds goed.

8/10